بررسی تأثیر جنگ در اتیوپی بر پنج کشور آفریقایی

تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۹ | عنوان: آفريقا


پنج کشور آفریقایی به طور مستقیم از جنگ در اتیوپی تأثیر می‌پذیرند. کشورهایی که خود به هر نوعی در بحران به سر می‌برند و جنگ در اقلیم تیگرای می‌تواند این بحران را عمیق‌تر کند.


جنگ داخلی در اتیوپی برای اولین بار در تاریخ این کشور میان یک ایالت (اقلیم تیگرای) و دولت مرکزی بیش از دو هفته است که در گرفته و نگرانی‌ها از سرایت بحران به پنج کشور همسایه افزایش یافته است.

به نوشته العربی الجدید، اریتره اولین کشوری است که از جنگ در تیگرای تأثیر می‌پذیرد.

سه موشک در روز شنبه و یکشنبه گذشته از اقلیم تیگرای که همجوار کشور اریتره است به شهر «اسمره» پایتخت این کشور اصابت کرد. اریتره خود در سال ۱۹۹۱ از اتیوپی اعلام استقلال کرد و علاوه بر این از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ زمانی که رهبران وابسته به تیگرای در آدیس‌ آبابا حکمرانی می‌کردند، درگیری مرزی نیز میان دو کشور در گرفت.

تسلط بیست ساله رهبران تیگرای بر دولت مرکزی در سال ۲۰۱۸ زمانی که آبی احمد به قدرت رسید، پایان یافت و یک سال پس از آن نیز آبی احمد توانست توافق صلح را با اریتره امضا کرده و جایزه صلح نوبل را برای خود به ارمغان بیاورد.

این اتفاقات موجب شد تا رهبران تیگرای، خود را در مقابل دولت مرکزی و اریتره ببینند و از نزدیکی میان آبی احمد و اریتره به یکدیگر، عصبانی باشند.

 

سودان

تحولات در اقلیم تیگرای می‌تواند یک تهدید بزرگ برای بحران‌های انسانی و امنیتی در سودان نیز باشد. تیگرای با دو ایالت «کسلا» و «القضارف» که خود در بحران و درگیری قبیله‌ای به سر می‌برد، همسایه است. همچنین تیگرای با منطقه کشاورزی «الفشقه» در سودان نیز همجوار است.

درگیری‌ها در تیگرای می‌تواند بحران در دو ایالت مذکور در سودان را تشدید کند و قاچاق سلاح و انسان را افزایش دهد.

از زمان آغاز درگیری‌های در تیگرای حداقل ۲۵ هزار نفر پناهجو وارد سودان شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود صدها هزار نفر از مردم اتیوپی به اراضی سودان پناه شوند که یک بحران انسانی در سایه وضعیت ناگوار اقتصادی در پی خواهد داشت. سودانی که خود از تورم ۲۱۲درصدی رنج می‌برد.

خود سودان نیز اختلافات قدیمی مرزی با اتیوپی دارد. اما بزرگترین اختلاف میان دو کشور در خصوص آبگیری سد النهضه در اتیوپی است که موجب کم آبی رود نیل آبی خواهد شد.

مصر

مصر و سودان پیش از آغاز جنگ در تیگرای تصمیم به برگزاری مانور مشترک گرفته بودند که البته هدف اصلی قدرت‌نمایی در مقابل اتیوپی در خصوص بحران سد النهضه بود.

مصر ۹۰ درصد نیاز خود به آب را از رود نیل تأمین می‌کند و مقامات این کشور گفته‌اند که در صورت آبگیری سد النهضه تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی و کشاورزی این کشور دستخوش افول خواهد شد.

سومالی

سومالی مرز طولانی با اتیوپی دارد و بخش بزرگی از جمعیت اتیوپی نیز از نژاد سومالیایی هستند. علاوه بر این نظامیان اتیوپیایی بعنوان  نیروهای حافظ صلح در سومالی حضور دارند؛ کشوری که از سال ۱۹۹۱ درگیر جنگ داخلی و نبرد با عناصر سازمان «الشباب الاسلامی» (وابسته به القاعده) است.

جیبوتی

جایگاه استراتژیک جیبوتی بیش از حجم و مساحت این کشور در آفریقاست و از پایگاههای نظامی آمریکایی و چینی میزبانی می‌کند و سواحل این کشور تنها راه ارتباطی اتیوپی با دریاست و با کشورهای اریتره، اتیوپی و سومالی هم مرز است و در بیانیه‌ای خواستار حل و فصل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها در تیگرای و باز شدن گذرگاههای انسانی شده است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=107860