کودتاگران، رئیس‌جمهور مستعفی مالی را برای «درمان» به ابوظبی فرستادند

تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۴:۲۸ | عنوان: مالي


۹ روز بعد از اقدام کودتاگران در آزاد کردن «ابراهیم ابوبکر کیتا» رئیس‌جمهور سابق مالی و انتخاب رئیس کمیته ملی نظامی «نجات مردم» (شورای نظامی) به عنوان جایگزین او، خبرها از انتقال کیتا به ابوظبی به بهانه درمان حکایت دارد.


در ادامه تحولات سیاسی- امنیتی در مالی بعد از کودتای ۲۸ مرداد در این کشور آفریقایی، یک مشاور نزدیک به ابراهیم ابوبکر کیتا رئیس‌جمهور این کشور تا پیش از کودتا از خروج او از مالی برای حضور در ابوظبی خبر داد.

بنا بر گزارش رویترز و همچنین خبرگزاری فرانسه، «مامادو کامارا» رئیس دفتر سابق رئیس‌جمهور مستعفی مالی خبر داد: «او (کیتا) کشور را به مقصد ابوظبی ترک کرد. این یک سفر درمانی و ۱۰ تا ۱۵ روزه است».

خروج کیتای ۷۵ ساله از مالی در حالی صورت گرفت که هفته گذشته با گذشت ۱۲ روز از کودتای نظامی و برکناری رئیس‌جمهور این کشور، کودتاگران «آسیمی گویتا» رئیس کمیته ملی نظامی «نجات مردم» (شورای نظامی) را بعنوان رئیس‌جمهور انتخاب کردند.

سران کودتای نظامی مالی پیشتر مدعی شدند که ابراهیم بوبکر کیتا رئیس‌جمهور مستعفی این کشور را آزاد کرده‌اند.

گویتای ۳۷ ساله که از سوی نیروهای آمریکایی، فرانسوی و آلمانی آموزش دیده و سابقه همکاری با نیروهای ویژه آمریکا را نیز دارد، پیش از کودتا کمیته ملی «نجات مردم» را با هدف برگزاری انتخابات پس از برکناری ابراهیم ابوبکر تشکیل داد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست   هفته گذشته در گزارشی خبر داد،  آسیمی گویتا سال‌ها با نیروهای ویژه آمریکایی علیه «تروریسم» در غرب آفریقا همکاری کرده است.

ساعاتی قبل از انتشار خبر «سفر درمانی» ابراهیم بوبکر کیتا، سران کودتای نظامی مالی مذاکرات با گروه‌های اپوزیسیون به منظور اجرای وعده کودتاگران برای «تحویل دادن قدرت به غیرنظامیان» را آغاز کردند؛ مذاکراتی که در بحبوحه فشارهای کشورهای همسایه و با یک تاخیر چندین روزه شروع شد.

«مالیک دیاو» نفر دوم سران کوتاچیان در آغاز این گفت‌و‌گوها در باماکو پایتخت مالی گفت: «از ۱۸ آگوست (۲۸ مرداد) ما در حال ایجاد یک فصل جدید در تاریخ کشورمان هستیم».

اولین جلسه گفت‌و‌گوها بین نظامیان حاکم و گروه‌های اپوزیسیون مالی، در غیاب گویتا (نفر اول کودتاچیان) برگزار شد.

پیشتر در خبرها آمده بود، شورای نظامی حاکم بر مالی پیشنهاد تشکیل یک هیأت نظامی به ریاست یک نظامی - که همزمان رئیس این کشور نیز باشد- برای یک دوره انتقالی سه ساله را داد.

این شورا همچنین موافقت خود در خصوص بازگشت رئیس‌جمهور مستعفی ابراهیم بوبکر کیتا به منزل یا سفر وی به خارج به منظور درمان را اعلام کرد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=107764