پادشاه بلژیک از استعمار، رنج و تحقیر مردم کنگو به دست حکومت بلژیک ابراز تاسف کرد

تاریخ ۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۱ | عنوان: كنگو ،جمهوری دموكراتيك


«فیلیپ» پادشاه بلژیک با ارسال نامه به رئیس‌جمهور جمهوری دموکراتیک کنگو درباره استعمار این کشور آفریقایی توسط بلژیک عمیقا ابراز تاسف کرد.


پادشاه بلژیک در شصتمین سالگرد استقلال جمهوری دموکراتیک کنگو «تاسف عمیق» خود را درباره رنج مردم این کشور آفریقایی در دوره استعمار بلژیک اعلام کرد.

روزنامه «ایندپندنت» گزارش داد، «فیلیپ» پادشاه بلژیک در نامه به «فیلیکس تشیسکدی» رئیس‌جمهور جمهوری دموکراتیک کنگو تاسف عمیق خودش را درباره رنج خشونت اعمال شده در دوره تسلط بلژیک بر مناطقی که اکنون جمهوری دموکراتیک کنگو است، اعلام کرد.

فیلیپ به اولین پادشاه در تاریخ بلژیک تبدیل شده که در دوره زمامداری خود به اعمال «اقدامات خشن و بی‌رحمانه» علیه مردم جمهوری دموکراتیک کنگو و «رنج و تحقیر» آنها در دوره استعمارشان توسط بلژیک اذعان کرد.

فیلیپ در نامه به رئیس‌جمهور جمهوری دموکراتیک کنگو نوشت: «ما برای تقویت بیشتر پیوندها و توسعه معنادارتر دوستی‌مان، باید قادر باشیم که با هم درباره تاریخ طولانی مشترکمان درباره همه حقایق صحبت کنیم».

طبق گزارش ایندپندنت، نامه پادشاه بلژیک به دنبال تشدید درخواست‌ها از این کشور برای بازنگری در تاریخ استعماری بلژیک و برگزاری تظاهرات‌ها در کشورهای مختلف جهان علیه نژادپرستی و تبعیض‌های نژادی ارسال شد.

در جریان اعتراضات علیه تبعیض نژادی طی هفته‌های اخیر چندین مجسمه لئوپولد دوم پادشاه بلژیک تخریب شد؛ کسی که طبق گزارش‌ها و اسناد تاریخی در جریان زمامداری او حدود ۱۰ میلیون نفر از کنگویی‌ها کشته شدند.

مقام‌های محلی در شهر «خنت» بلژیک در واکنش به تشدید درخواست‌های مردمی برای مقابله با تبعیض‌های نژادی اعلام کردند که امروز سه شنبه مجسمه لئوپولد در این شهر برچیده می‌شود.

پادشاه فیلیپ در نامه خود به رئیس‌جمهور جمهوری دموکراتیک کنگو درباره دوره پادشاهی «لئوپولد دوم» (۱۸۵۵ تا ۱۹۰۸) اذعان کرد: «اقدامات خشونت آمیز و بی‌رحمانه انجام شد که هنوز هم در خاطره جمعی ما طنین انداز است. دوره استعماری ما هم باعث ایجاد رنج و تحقیر شد».

وی ادامه داد: «من می‌خواهم عمیق‌ترین تاسفات خودم را درباره این جراحات گذشته اعلام کنم، دردی که همین امروز هم با تبعیض در جوامعمان احیا شده است».

پادشاه فیلیپ در نامه خود ضمن تبریک گفتن به تشیسکدی به دلیل شصتمین سالگرد استقلال جمهوری دموکراتیک کنگو افزود، به خاطر همه‌گیری کرونا امکان شرکت در مراسم این سالگرد را ندارد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=107609