ماکرون: اقدام ترکیه در اعزام مزدور به لیبی خطرات متعددی برای اروپا به همراه دارد

تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۱ | عنوان: ليبي


رئیس جمهور فرانسه هشدار داد که اقدام آنکارا در اعزام مزدور به لیبی خطرات متعددی برای کشورهای همجوار و اروپا به همراه دارد.


«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه گفت که در حال حاضر ترکیه بزرگترین طرفی است که در امور داخلی لیبی مداخله می‌کند.

وی که در کنفرانس خبری مشترک با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان صحبت می‌کرد، افزود: «ترکیه باید مسئولیت رویدادهایی که در سرزمین‌های لیبی روی می‌دهد را قبول کند و آنکارا باید سیاست‌های خود در این کشور آفریقایی را توضیح دهد.»

رئیس جمهور فرانسه هشدار داد که اقدام ترکیه در اعزام مزدور به لیبی خطرات متعددی برای کشورهای همجوار و اروپا به همراه خواهد داشت.

ماکرون گفت: «معتقدیم که اقدامات ترکیه در لیبی غیرقابل قبول بوده و خواستار آتش‌بس دائمی در این کشور هستیم.»

وی همچنین تاکید کرد که پاریس از «خلیفه حفتر» (فرمانده نیروهای شرق لیبی) حمایت نمی‌کند و با حمله وی به طرابلس نیز موافق نبوده است.»

ترکیه، قطر و ایتالیا از دولت وفاق ملی که مورد تایید سازمان ملل است حمایت می‌کنند و آنکارا سلاح و تجهیزات نظامی برای آنها ارسال می‌کند اما از سوی دیگر، امارات، مصر، عربستان سعودی و فرانسه از دولت طبرق در شرق لیبی حمایت می‌کنند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند. دو طرف از فروردین سال 98 وارد درگیری‌های شدیدی با یکدیگر شده‌اند که همچنان ادامه دارد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=107607