رئیس‌جمهور تونس: شواهدی درباره دخالت‌های خارجی در تونس وجود دارد

تاریخ ۰۷ تیر ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۸ | عنوان: تونس


رئیس‌جمهور تونس تأکید کرد که شواهد و قرائن زیادی درباره دخالت‌های خارجی برخی قدرت‌ها در تونس و همدستی برخی طرف‌های داخلی با آن‌ها وجود دارد.


«قیس سعیّد» رئیس‌جمهور تونس گفت که شواهد و قرائن زیادی درباره دخالت‌های خارجی برخی قدرت‌هایی که خواهان بازگشت تونس به عقب هستند، وجود دارد و برخی‌ها در داخل نیز با این طرف‌ها همدستی می‌کنند.

سعید در حاشیه سفر به فرانسه در گفت‌وگو با «فرانس ۲۴» گفت که هرگز وجود هیچ پایگاه نظامی خارجی در تونس را نمی‌پذیرد و فرماندهی آمریکا در آفریقا (افریکام) نیز چنین درخواستی نکرده است و هیچ کس جرأت نکرده در رابطه با درگیری‌ها در لیبی از شخص من برای ایجاد پایگاه‌های نظامی خارجی در تونس درخواست کند.

او اشاره کرد که خطر بزرگ تجزیه لیبی و یا تشکیل دولت فدرال به عنوان مقدمه‌‌ای برای این تجزیه است، تجزیه لیبی مردود است و احتمال دارد به تجزیه دیگر کشورها منجر شود و این خطری برای تونس و الجزائر است.

رئیس‌جمهور تونس همچنین گفت که با الجزائر به طور مرتب در تماس است تا موضع واحدی درباره لیبی اتخاذ کنند و تونس نیز نخستین کشوری است که به اوضاع لیبی اهتمام دارد چرا که اوضاع آن بر اقتصاد تونس و امنیت آن تأثیر دارد.

وی اشاره کرد که بایستی به دنبال مشروعیت جدید برخاسته از داخل لیبی باشیم که بر مشروعیت انتخاباتی متکی باشد.

سعید در واکنش به اظهارات «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در خصوص اینکه «نگرانی مصر از پیشروی نیروهای دولت وفاق ملی مشروع است»، گفت: «هر نگرانی مشروع است اما راه‌حل نظامی تنها به یک راه‌حل پیرامونی ختم می‌شود».

وی درباره اینکه «راشد الغنوشی» رئیس پارلمان تونس یک سیاست خارجی موازی را رهبری کند، تصریح کرد: «دولت واحد است و امور خارجه نیز از اختیارات رئیس‌جمهور است و هیچ طرفی نمی‌تواند در امور خارجه دخالت کند، تداخل سیاست‌ها نیز امری غیرقابل قبول است».





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=107589