پیشروی نیروهای دولت وفاق ملی به سمت فرودگاه طرابلس

تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۹ | عنوان: ليبي


نیروهای دولت وفاق ملی (غرب لیبی) در چند روز گذشته نیروهای شرق لیبی تحت فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر» را در چندین محور در طرابلس پایتخت این کشور به عقب رانده و در حال پیشروی به سمت فرودگاه هستند.


اتاق عملیات برکان الغضب وابسته به نیروهای دولت وفاق ملی در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای تیپ المحجوب وابسته به نیروهای منطقه نظامی مرکزی با قدرت در حال پیشروی به سمت محور الرمله و اطراف فرودگاه طرابلس هستند و دو خودروی نظامی را به تسلط خود درآوردند.

طبق گزارش وبگاه «عربی ۲۱»، در این بیانیه آمده است که نیروهای دولت وفاق ملی پس از فرار نیروهای حفتر در این محورها، شش خودروی نظامی را منهدم و اجساد تعدادی از نیروهای حفتر را جمع‌آوری کردند.

شبه‌نظامیان حفتر که از فروردین ۹۸ حمله به طرابلس با هدف تصرف این شهر را آغاز کرده‌اند، طی هفته‌های اخیر شکست‌های سختی در شهرهای ساحل غربی و مرز تونس متحمل شده و پایگاه استراتژیک الوطیه، دو شهرک بدر و تیجی و شهر الأصابعه را از دست دادند.

لیبی از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق این کشور در سال ۲۰۱۱، تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند. 

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=107456