تلاش قاهره برای برقراری آتش‌بس در لیبی و نجات حفتر از بحران

تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۲ | عنوان: شمال آفريقا


همزمان با پیشروی‌ نیروهای دولت وفاق ملی (غرب لیبی) و شکست‌های پی در پی شبه‌نظامیان تحت فرماندهی «خلیفه حفتر»، برخی منابع دیپلماتیک از تلاش قاهره برای برقراری آتش‌بس در لیبی خبر دادند.


برخی منابع دیپلماتیک مصری از تحرکات قاهره در سطح بین‌الملل برای دستیابی به توافق آتش‌بس و جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع شبه‌نظامیان حفتر و نیز فراهم کردن زمینه راه‌حل سیاسی برای مقابله با ایفای نقش ترکیه در لیبی خبر دادند.

وبگاه «العربی‌الجدید» به نقل از این منابع گزارش کرد که مصر از فرانسه برای ایفای نقش در سطح بین‌الملل جهت بازگرداندن طرف‌های درگیر لیبی به میز مذاکرات درخواست کرده است به خصوص اینکه قاهره به این نتیجه رسیده است که راه‌حل نظامی در لیبی شکست خورده است و فرانسه نیز با هدف حفظ منافع خود در لیبی، از پیشنهاد قاهره استقبال کرده است.

به گفته این منابع، دیدگاه‌های متفاوتی در اردوگاه حامی حفتر وجود دارد و دلیل آن هم اهداف متفاوت آن‌هاست و در حالی که هدف اصلی مصر تأمین امنیت مرزهای غربی و جلوگیری از احداث پایگاه‌های نظامی برخی کشورهای متخاصم در مرز مصر است، امارات سعی دارد وضعیت کنونی ادامه داشته تا ترکیه را بیش از پیش در لیبی سرگرم کرده و از پرونده‌های دیگر در منطقه منحرف کند.

این منابع همچنین از تماس‌های اخیر بین مصر و فرانسه پس از دستیابی قاهره به اطلاعاتی درباره رایزنی بین دولت وفاق ملی و الجزائر در خصوص امضای توافقنامه‌های امنیتی و سیاسی تحت نظارت ترکیه خبر دادند و گفتند که این توافقنامه‌ها به پیچیده‌ شدن اوضاع برای مصر منجر می‌شود و در عین حال می‌تواند پیام اطمینان‌بخش به پاریس نیز باشد و به همین دلیل مصر به تماس با فرانسه روی آورد.

از سوی دیگر «عقلیه صالح» رئیس مجلس نمایندگان طبرق (شرق لیبی)  به عنوان فرمانده عالی ارتش شرق لیبی با شماری از فرماندهان مهم نظامی نیروهای حفتر  از جمله «عبدالرزاق الناطوری» رئیس ستاد مشترک ارتش در شهر القبه دیدار کرد و در جریان اوضاع میدانی قرار گرفت.

برخی منابع نیز از تحرکات برای تعیین جایگزین برای حفتر در صورت دستیابی به توافق سیاسی خبر دادند و گفتند که مصر نیز با این طرح موافق است و عبدالرزاق الناطوری گزینه مناسبی خواهد بود.

لیبی از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق این کشور در سال ۲۰۱۱، تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند. 

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=107449