گفت‌وگوی تلفنی ماکرون و ترامپ با محور تحولات لیبی

تاریخ ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰ | عنوان: ليبي


به گفته کاخ سفید، رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه در تماسی تلفنی درخصوص افزایش مداخلات خارجی در لیبی ابراز نگرانی کردند.


«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی او در گفت‌وگویی تلفنی، مسائل پیرامون درگیری‌ها در لیبی را به بحث گذاشتند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کاخ سفید چهارشنبه شب اعلام کرد، ترامپ و ماکرون درخصوص «تشدید مداخلات خارجی» در لیبی ابراز نگرانی کرده و «بر سر لزوم تنش‌زدایی فوری در لیبی تأکید کردند».

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ ، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند. 

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

همچنین رؤسای جمهور فرانسه و آمریکا در تماس تلفنی روز چهارشنبه، میزان پیش‌برد بازگشایی کسب‌وکارها در دو کشور پس از قرنطینه اعمال شده به خاطر شیوع ویروس کرونا را به بحث گذاشتند.

به گفته کاخ سفید، ترامپ به ماکرون گفت در تلاش است به‌زودی نشست گروه ۷ را در آمریکا برگزار کند.

ترامپ چهارشنبه شب در پیامی توئیتری در این خصوص نوشت: «اکنون که کشور ما "به عظمت خود باز‌گشته است"، من برنامه‌ریزی جلسه گروه هفت را در همان تاریخ (مقرر)، در واشنگتن، نزدیک کمپ دیوید را در نظر می‌گیرم. دیگر اعضا نیز در حال باز‌گشت (به حالت عادی) هستند. عادی سازی! یک نشانه عالی برای همه خواهد بود».

او در حالی از بازگشت کشورش به عظمت خود سخن می‌گوید که آمریکا با بیش از یک و نیم میلیون مبتلا به ویروس کرونا به بزرگ‌ترین مرکز شیوع این بیماری تبدیل شده است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=107437