منابع مصری: قاهره به دنبال برکناری نخست‌وزیر سودان است

تاریخ ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۷ | عنوان: سودان


منابع مصری گفتند که دولت این کشور کارگروهی را برای برکناری نخست‌وزیر سودان به راه انداخته است تا نظامیان را در این کشور به قدرت اصلی بدل کند.


منابعی در مصر می‌گویند که قاهره «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان را در پرونده سد النهضه در جبهه اتیوپی می‌داند و تلاش دارد او و جریان همسو با اتیوپی را از قدرت خلع کند.   

این منابع به وبگاه العربی الجدید گفتند که در سایه شیوع ویروس کرونا، دولت مصر همچنان با بحران سد النهضه مواجه است و در این راستا علاوه بر «آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی که دائما از آغاز عملیات آب‌گیری سد بدون توافق با مصر سخن می‌گوید، با مانع دیگری به نام «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان مواجه است و طی روزهای گذشته اختلافات با وی آشکار شده است.   

به گفته این منابع، دولت قاهره معتقد است که حمدوک به ابزاری در دست آبی احمد برای مانور در پرونده سد النهضه تبدیل شده و میان این دو از سال‌ها پیش روابط بسیار خوبی وجود داشته است. همچنین عدم انسجام در سودان و به هم ریختگی اوضاع پس از سقوط «عمر البشیر» به وابستگی حمدوک به دولت اتیوپی کمک کرده است.   

در رابطه با سد النهضه «عباس کامل» رئیس سازمان امنیت مصر و شخص «عبدالفتاح السیسی» هر کدام به طور جداگانه بر دو کارگروه مجزا نظارت دارند و اخیرا کارگروه دیگری تشکیل شده که وظیفه اصلی آن بررسی چگونگی از میان برداشتن حمدوک و مجموعه همسو با اتیوپی از دایره قدرت در سودان است.   

به گفته این منابع مصری، یکی از گزینه‌های این کارگروه امکان افزایش کمک‌ها و تقویت بخش نظامی در شورای حاکمیتی سودان است تا از این طریق نظامیان همسو با قاهره زمام امور را در سودان به دست گیرند. نظامیان سودانی نیز  از کنار رفتن حمدوک استقبال می‌کنند.   

بنابراین سفرهای دو جانبه مسئولان مصری و سودانی به خصوص سفر «عباس کامل» به خارطوم و سفر «محمد حمدان دقلو» نائب رئیس شورای حاکمیتی سودان به مصر حول یک محور اساسی و چگونگی ارئه کمک‌ها و حمایت از بخش نظامی این شورا بوده است. کمک‌هایی که می‌بایست موجب محبوبیت نظامیان در میان مردم سودان شود و به شکل مستقیم بر زندگی روزانه آن‌ها تأثیر بگذارد.       

سودان اخیرا با بحران شدید نان و سوخت مواجه شده و بسیاری از مردم در صف‌های طولانی نانوایی‌ها و ایستگاههای سوخت دیده می‌شوند. هفته گذشته نیز تظاهرات گسترده‌ای در شهر خارطوم  برگزار شد و معترضان به اوضاع معیشتی خواستار کنار رفتن دولت انتقالی به ریاست عبدالله حمدوک بودند.     

به گفته منابع مصری، برکناری حمدوک و جریان همسو با وی در سودان تا ۷۰ درصد می‌تواند موجب رسیدن به یک راه‌حل مورد رضایت قاهره در پرونده سد النهضه شود و با همراه شدن سودان با مصر، قاهره می‌تواند فشار بیشتری به اتیوپی برای بازگشت به چارچوب توافق اخیر در واشنگتن وارد سازد.      

دولت مصر علاوه بر ارائه امتیازات و کمک‌های اقتصادی و تسهیلات امنیتی، آماده است تا در روزهای آتی محموله‌های پزشکی مورد نیاز خارطوم را به سودان ارسال کند و قرار است تا یک هیأت نظامی عالی رتبه در مراسمی این کمک‌ها را تحویل بگیرد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=107304