انتخابات رياست جمهوري در گينه استوايي اغاز شد

تاریخ ۰۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۷ | عنوان: گينه استوائي


انتخابات رياست جمهوري گينه نفت خيز استوايي صبح روز يکشنبه با حضور ناظران افريقايي اغاز شد.
تئودورا اوبيانگ انگوئما رئيس جمهوري شصت و هفت ساله گينه استوايي که در کودتاي سال هزار و نهصد و هفتاد و نه ميلادي قدرت را از عموي خود گرفت اعلام کرده است نود و هفت درصد ارا را به دست خواهد اورد و بار ديگر پيروزي خود را در سال دو هزار و دو ميلادي که نود و هفت و يک دهم درصد ارا را کسب کرد تکرار خواهد کرد.
حزب دموکراتيک به رهبري اوبيانگ از زمان اجراي سياست چند حزبي در گينه استوايي در سال هزار و نهصد و نود و يک ميلادي تاکنون در تمامي انتخابات پيروز شده است و نود و نه کرسي از صد کرسي پارلمان را در اختيار دارد.
گينه استواني پيشينه حقوق بشر خوبي ندارد و سازمان هايي چون ديده بان حقوق بشر و خبرنگاران بدون مرز اين هفته اعلام کردند مخالفان در اين کشور مورد ازار و اذيت قرار گرفته اند و اخبار انها در رسانه هاي دولتي پوشش داده نمي شود.
ديده بان حقوق بشر اعلام کرد ناظران انتخاباتي اتحاديه افريقا و جامعه اقتصادي کشورهاي افريقاي مرکزي بر اين انتخابات نظارت دارند.
اوبيانگ از ديرباز با اتهام نقض حقوق بشر و هدر دادن ثروت کشورش روبرو شده است.
گينه استوايي پس از کشف ذخاير نفت و گاز در اواسط دهه هزار و نهصد و نود ميلادي ، پس از نيجريه و انگولا به سومين توليد کننده بزرگ نفت در افريقا تبديل شد.
اين کشور همچنين داراي ذخاير عظيم گاز طبيعي است.
شرکت هاي امريکايي درصد زيادي از توليد روزانه نفت اين کشور را به ميزان دويست و پنجاه هزار بشکه ، خريداري مي کنند و دولت گينه استوايي با شرکت الماني اي . او ان اي جي E.ON AG براي توسعه و بهره برداري از ذخاير گاز خود در حال مذاکره است.
به گزارش خبرگزاري المان از نايروبي / مالابو ، راي گيري ساعت هجده امروز به وقت گرينويچ به پايان مي رسد و نتايج اوليه شمارش ارا به زودي اعلام مي شود.
ولي نتايج نهايي اين انتخابات پس از گذشت يک هفته اعلام خواهد شد.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=10730