آغاز رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری تونس در خارج

تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷ | عنوان: تونس


صبح امروز رأی‌گیری انتخابات رئیس‌جمهوری تونس از شهروندان تونسی مقیم خارج آغاز شد.


صبح جمعه همزمان با آغاز رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در خارج،  ۳۰۲ حوزه انتخاباتی برای اخذ رأی از ۳۸۶ هزار و ۵۳ واجد شرایط رأ‌ی‌دهی در ۴۹ کشور جهان، کار رأی‌گیری را آغاز کردند.

«فاروق بوعسکر» عضو کمیته انتخابات تونس در این باره در مصاحبه با وبگاه «العربی‌الجدید» گفت که تونسی‌های مقیم خارج طی روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ سپتامبر(جمعه، شنبه و یکشنبه) به پای صندوق‌های رأی می‌روند و قرار است رأی‌گیری در داخل تونس نیز روز ۱۵ سپتامبر(یکشنبه) آغاز شود.

وی افزود که رأی‌گیری در ۴۹ کشور انجام خواهد شد.

بر اساس این گزارش، ۶ حوزه انتخاباتی در آلمان، ۵۵ حوزه انتخاباتی در قاره آمریکا و کشورهای اروپایی، ۵۲ حوزه در ناحیه ۱ فرانسه، و ۶۴ حوزه در ناحیه ۲ فرانسه، ۷۸ حوزه در ایتالیا و ۴۷ حوزه نیز در دیگر کشورهای جهان آماده اخذ رأی از شهروندان تونسی هستند.

نتایج اولیه انتخابات نیز روز ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) اعلام خواهد شد.

مهم‌ترین نامزدها یوسف الشاهد نخست‌وزیر مستعفی، المنصف المرزوقی رئیس جمهور سابق، عبدالکریم الزبیدی وزیر دفاع و عبدالفتاح مورو از سرشناس‌ترین نامزدان انتخابات 2019 هستند. 

اولین انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در تونس، در نوامبر سال ۱۹۵۹ برگزار شده و تا سال ۱۹۷۴ حبیب بورقیبه تنها نامزد آن بوده است. بعد از او زین‌العابدین بن علی نخست‌وزیر دولت بورقیبه با نوعی کودتا قدرت را به دست گرفت و تا سال ۲۰۱۱ که بر اثر قیام مردمی به عربستان سعودی گریخت، قدرت را در دست داشت.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=107173