مهم‌ترین مفاد توافقنامه شورای نظامی و معارضان سودان

تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶ | عنوان: سودان


توافقنامه سیاسی که به امضای شورای نظامی سودان و ائتلاف معارضان رسید شامل چارچوب‌های حکومتی در دوره انتقالی است که در شش بند به آن پرداخته شده است.


سند سیاسی که چهارشنبه توسط شورای نظامی سودان و معارضان امضا شد، شامل ۲۲ بند است که در شش فصل ذکر شده است.

شش فصل مذکور به «اصول رهبری»، «ترتیبات دوره انتقالی»، «مجلس قانونگذاری»، «کمیته تحقیق»، «مأموریت‌های دوره انتقالی» و «کمک‌های منطقه‌ای و بین‌المللی» تأکید دارد.

طبق گزارش شبکه اسکای‌نیوز، بخش مربوط به ترتیبات دوره انتقالی بر تشکیل دو شورا اعم از شورای حاکمیتی و شورای وزیران تأکید دارد.

شورای حاکمیتی متشکل از یازده عضو (پنج نظامی و پنج غیرنظامی) به اضافه یک فرد غیرنظامی توافقی، خواهد بود. ریاست شورای حاکمیتی در دوره انتقالی سه ساله، به صورت دوره‌ای انتخاب می‌شود.

توافقنامه جدید تأکید دارد که ابتدا شخصیت‌های نظامی بر شورای حاکمیتی به مدت ۲۱ ماه ریاست داشته و پس از آن ریاست این شورا به مدت ۱۸ ماه به غیرنظامیان اعطا شود.

در خصوص شورای وزیران نیز ائتلاف «قوی اعلان الحریة و التغییر» (احزاب آزادی و تغییر) نخست‌وزیر را انتخاب می‌کند و شخص نخست‌وزیر نیز تعدادی از وزیران را انتخاب می‌کند و وزرای دفاع و کشور نیز توسط نظامیان در شورای حاکمیتی انتخاب خواهند شد.

در این بیانیه سیاسی اختیارات شورای حاکمیتی و هیأت وزیران تعیین نشده اما آمده است که متمم قانون اساسی که قرار است روز جمعه امضا شود، این اختیارات را تعیین می‌کند.

همچنین کسانی که منصبی در شورای حاکمیتی، هیأت وزیران داشته یا والی هر یک از ایالت‌ها باشد، حق نامزدی در انتخابات آینده را نخواهد داشت.

فصل سوم مربوط به شورای قانونگذاری است که دو طرف درباره اعضای آن سهم نظامیان و غیرنظامیان در آن اختلاف‌نظر داشتند که قرار است در شورای حاکمیتی درباره آن بحث شود و این شورا ظرف مدت ۹۰ روز از زمان تشکیل شورای حاکمیتی، تشکیل خواهد شد.

فصل چهارم مربوط به «کمیته تحقیق» است که در سند مذکور بر تشکیل یک کمیته مستقل پس از تشکیل حکومت انتقالی به منظور اجرای تحقیقات درباره حادثه حمله به تحصن‌کنندگان در مقابل وزارت دفاع تأکید شده است.

شورای نظامی سودان و ائتلاف معارضان از دیشب مذاکرات خود با حضور میانجی اتحادیه آفریقا را آغاز کرده بودند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=107125