سامانه موشکی اسرائیل در اتیوپی؛ تنش جدید بین قاهره و تل‌آویو

تاریخ ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳ | عنوان: اتيوپي


اقدام رژیم صهیونیستی در تجهیز اتیوپی به سامانه موشکی جهت تأمین امنیت سد اتیوپی، به عاملی برای تنش جدید بین این رژیم و مصر تبدیل شده است.


برخی منابع دیپلماتیک مصری به گزارش‌های اسرائیلی درباره وجود تنش در روابط قاهره و تل‌آویو به دلیل تجهیز اتیوپی به سامانه دفاع موشکی اسرائیلی، واکنش نشان دادند.

این منابع گفتند که مسؤولان سیاسی مصر از طرف اسرائیلی درخواست کرده بودند که از تجهیز اتیوپی به سامانه دفاع موشکی برای تأمین امنیت سد النهضه خودداری کند چرا که این کار تهدیدی مستقیم برای منافع مصر است.

وبگاه «العربی‌الجدید» به نقل از این منابع گزارش داد که طرف اسرائیلی ابتدا منکر وجود چنین توافقاتی شد و ادعا کرد که توافق با اتیوپی تنها محدود به امور فنی مربوط به تولید برق این سد است اما پس از آنکه طرف مصری ادله محکمی درباره وجود توافق مذکور ارائه کرد، مسؤولان تل‌آویو گفتند که توافق ویژه تجهیز اتیوپی به سامانه دفاع موشکی در چارچوب توافقات قبلی امضا شده است و لذا نمی‌توان از آن عدول کرد.

طبق این گزارش، نهادهای حاکمیتی مصر در ماه می گذشته در گزارشی محرمانه به دفتر «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر اعلام کردند که تل‌آویو، اتیوپی را به سامانه دفاع موشکی پیشرفته مجهز می‌کند که قرار است در اطراف سد النهضه مستقر شود و علاوه بر آن اتیوپی را به فنآوری پیشرفته در خصوص راه‌اندازی سد و تولید برق مجهز می‌کند.

در این گزارش همچنین به تعداد کارشناسان اسرائیلی در زمینه برق که اتیوپی از آن‌ها برای نظارت بر روند تولید برق سد النهضه استفاده می‌کند، اشاره شده بود.

اتیوپی پنجشنبه گذشته اعلام کرد که کار احداث سد النهضه ۶۷ درصد افزایش یافته و احداث این سد اواخر سال ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد.

سد النهضه در صورت تکمیل بزرگ‌ترین نیروگاه تولید برق آبی در آفریقا و هفتمین سد بزرگ جهان خواهد بود.

اختلاف اصلی مصر و اتیوپی بر سر مدت زمان پر شدن مخزن سد است و قاهره تأکید دارد که پر شدن مخزن سد در طولانی‌ترین زمان ممکن صورت گیرد تا به سهم آب مصر از رود نیل آسیبی نرسد. در جریان مذاکرات قبلی دو کشور در این باره مصر ابتدا پیشنهاد کرده بود که پر شدن سد مذکور طی ۱۱ سال صورت گیرد که پس از آن پیشنهاد هفت سال و بعد هم پنج سال را مطرح کرد اما اتیوپی همچنان مخالف پیشنهاد مصر است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=107099