دیدبان حقوق بشر: سازمان ملل درباره فوت مُرسی تحقیق کند

تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰ | عنوان: مصر


دیدبان حقوق بشر در واکنش به فوت «محمد مرسی» رئیس‌جمهور سابق مصر، بر لزوم انجام تحقیقات مستقل و بین‌المللی درباره این موضوع توسط سازمان ملل تاکید کرده است.


در ادامه واکنش‌ها به درگذشت «محمد مرسی» رئیس‌جمهور سابق مصر در دادگاه، دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست درباره طیف وسیعی از موارد نقض حقوق بشر در مصر از جمله مرگ مرسی تحقیقات انجام دهد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، «سارا لیا ویتسون» مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا» در دیدبان حقوق بشر گفت: «درگذشت مرسی رئیس‌جمهور سابق بعد از سال‌ها سوءرفتار دولت، حبس‌های طولانی مدت در زندان انفرادی، مراقبت‌‎های پزشکی ناکافی و محروم کردن او از دیدار اعضای خانواده و دسترسی به وکیل حادث شد».

وی افزود: «دولت مصر به مدت ۶ سال حقوق ابتدایی مرسی به عنوان یک زندانی از قبیل مراقبت‌های پزشکی و دیدار اعضای خانواده را به او نداد در حالی که در گزارش‌ها آمده بود وضعیت جسمی او رو به وخامت گذاشته بود».

لیتسون در این باره گفت: «جدا از اینکه عقاید و مواضع سیاسی مرسی، رفتار (دولت مصر) با او وحشتناک بود و مسببان این رفتار باید مورد تحقیق و محاکمه قرار گیرند.»

دیدبان حقوق بشر هم در بیانیه‌ای از روند محاکمه مرسی به شدت انتقاد و تاکید کرده که این محاکمه فاقد اصول اولیه قضایی بوده است.

این نهاد حقوق بشری بر لزوم تحقیقات مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره مرگ مرسی تاکید کرد.

مُرسی پنجمین رئیس‌جمهور تاریخ مصر، اولین رئیس‌جمهور پس از انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ (پنج بهمن ۱۳۸۹) و اولین رئیس‌جمهور منتخب تاریخ مصر لقب گرفت.

وی پیش از ریاست جمهوری، عضو دفتر ارشاد جماعت اخوان المسلمین بود و ریاست حزب «آزادی و عدالت» را پس از تاسیس آن برعهده گرفت.

محمد مرسی ۱۰ تیر ۱۳۹۱ به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد و ۱۲ تیر ۱۳۹۲ در اقدامی که طرفدارانش آن را کودتا توسط «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور کنونی مصر می‌خوانند، برکنار و روانه زندان شده بود.

گروه اخوان‌المسلمین مصر، مرگ مرسی را «جنایت» و «قتل عمد» توصیف کرده است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=107046