دومین روز نافرمانی مدنی در سودان

تاریخ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۵ | عنوان: سودان


نافرمانی مدنی در سودان در اعتراض به حاکمیت «شورای نظامی» برای دومین روز ادامه یافت و گفته می‌شود عدم حضور کارمندان در بخش دولتی و خصوصی به 90 درصد رسید.


«نافرمانی فراگیر مدنی» در سودان از روز یکشنبه (نوزدهم خرداد) در خارطوم (پایتخت) و شماری از دیگر شهرهای سودان آغاز شده و امروز دوشنبه برای دومین روز متوالی ادامه یافت.

طبق اعلام کمیته مرکزی پزشکان سودان، در روز نخست چهار نفر جان باختند. دو نفر در خارطوم بر اثر اصابت گلوله و دو نفر دیگر در شهر أم درمان با ضربات سلاح سرد کشته شدند.

زندگی روزمره در پایتخت فلج شد

منابع خبری در سودان می‌گویند، زندگی عادی در پایتخت کاملا فلج شده و گروه معارض موسوم به «الحریه و التغییر» (آزادی و تغییر) در واکنش به کشتار هفته گذشته خواستار ادامه این نافرمانی شده است.

در کشتار دوشنبه هفته گذشته که نیروهای وابسته به شورای انتقالی نظامی به میدان تحصن معترضان در خارطوم حمله کردند، بیش از صد نفر جان باختند و بیش از پانصد نفر مجروح شدند. 

 

عدم مشارکت کارمندان به 90 درصد رسید

وبگاه خبری «باج» سودان در گزارشی نوشت، در روز دوم نافرمانی، خیابان‌ها و معابر خارطوم خالی از رهگذران است و میزان عدم مشارکت کارمندان دولتی و بخش خصوص به حدود 90 درصد رسیده است. 

به گزارش «باج»، بانک‌ها،‌ شرکت‌ها و مراکز تجاری و حتی رستوران‌ها در نقاط مختلف پایتخت و حتی در برخی شهرهای دیگر، امروز دوشنبه بسته بود. 

مخالفان همچنان از مردم و کارمندان خواسته‌اند تا در اعتراض به «شورای نظامی انتقالی» همچنان در منازل خود بمانند و سر کار حاضر نشوند. 

گزارش الجزیره از دومین روز نافرمانی در سودان

 

برخی مسیرهای مسدود بازگشایی شد

وبگاه خبری «العربی الجدید» نیز گزارش کرد که «بیشتر مراکز تجاری پایتخت، حتی داروخانه‌ها هم امروز کاملا تعطیل بود. تحرکات و ترددها امروز از روز اول بیشتر بود چون برخی مسیرهای مسدود بازگشایی شد و  نیروهای امنیتی نیز به تعداد زیاد مستقر بودند». 

طبق این گزارش «محل تحصن» که بیش از صد نفر در آنجا کشته شدند، توسط نیروهای وابسته به شورای انتقالی نظامی تنظیف شد و مسیرهای عمومی بازگشایی شده است. از آنجا که بسیاری از مراکز تجاری بسته است،‌ شماری از مردم برای تأمین نیازهای خود راهی منطقه «السوق العربی» (بازار عربی) شده‌اند. 

در عین حال، وبگاه خبری «الراکوبه» سودان به نقل از خبرگزاری فرانسه نیز گزارش کرد که در مقایسه با روز نخست، شماری از مراکز تجاری و پمپ‌ بنزین‌ها در خارطوم کار را از سر گرفتند و اتوبوس‌ها نیز مشغول انتقال مسافران هستند.

 

درخواست شورای نظامی برای اتمام نافرمانی

به گزارش وبگاه خبری «الصیحه» سودان، شورای نظامی انتقالی از نیروهای «الحریه و التغییر» درخواست کرد که نافرمانی فراگیر مدنی را پایان دهند. شمس‌الدین الکباشی اعلام کرد که زندگی در خارطوم در جریان است و از نافرمانی متأثر نشده اما از «الحریه والتغییر» می‌خواهیم که از این فراخوان بازگردد.

الکباشی یک هفته پس از کشته شدن بیش از صد نفر در خارطوم گفت، شورای نظامی از هر ابتکاری برای تقریب نظرات استقبال می‌کند و به اینکه مذاکره تنها راه حل است، ایمان دارد. 

 

سودان از اواخر پاییز سال گذشته شاهد ناآرامی و اعتراض است. «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان ۲۲ فروردین در پی گسترش اعتراضات مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن یک شورای نظامی به رهبری عبدالفتاح البرهان قدرت را به دست گرفت. 

این شورا مورد حمایت عربستان سعودی، امارات و مصر قرار گرفت. معترضان خواستار آن هستند که این شورای نظامی قدرت را به دولتی مدنی تحویل دهد؛ به همین دلیل به تحصن خود در مقابل مقر فرماندهی ارتش در خارطوم ادامه دادند تا آنکه نیروهای شورای انتقالی آنان را به گلوله بستند.

نیروهای امنیتی دوشنبه سوم ژوئن (13 خرداد) با حمله به میدان محل تحصن معترضان بیش از صد نفر را کشتند و بیش از پانصد نفر را مجروح کردند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=106999