حمایت السیسی از شورای نظامی سودان با وجود اعتراضات مردمی

تاریخ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۵ | عنوان: سودان


رئیس شورای نظامی انتقالی سودان که به قاهره سفر کرده است با رئیس‌جمهور مصر دیدار و درباره همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کرد.


«عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی سودان دیشب در کاخ ریاست‌جمهوری مصر با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

السیسی در این دیدار بر حمایت کامل مصر از ثبات و امنیت سودان و گزینه‌های ملت این کشور برای ساخت آینده آن و نیز حفظ نهادهای دولت تأکید کرد.

بنابر گزارش رسانه‌های مصر، رئیس‌جمهور مصر همچنین بر آمادگی کشورش برای کمک به سودان برای عبور از این مرحله با اهتمام به خواسته‌های مردمی و به دور از دخالت‌های خارجی، تأکید کرد.

در بیانیه ریاست‌جمهوری مصر آمده است که دو طرف درباره استمرار رایزنی‌ها به منظور تحقق ثبات سودان توافق کردند.

السیسی و البرهان همچنین توافقنامه‌ای در خصوص حفظ مرزهای دو کشور و مبارزه با تروریسم امضا کردند.

البرهان تأکید کرد که هرگز هیچ فرد تحت تعقیب امنیتی مصر در خاک سودان باقی نخواهد ماند.

این اولین سفر خارجی عبدالفتاح البرهان بعد از انتخاب او به عنوان رئیس شورای نظامی انتقالی سودان است. او پیش‌تر رئیس بازرسی کل سودان بود و بعد از مخالفت جریان‌های سیاسی این کشور با ریاست «عون بن عوف» بر این شورا، از سوی او به ریاست شورای مذکور انتخاب شد.

عربستان سعودی و دولت مصر به ریاست السیسی (فرمانده سابق ارتش مصر) از تحولات اخیر در سودان و لیبی که از چند ماه گذشته شاهد تغییرات سیاسی و نظامی است، استقبال و از شورای نظامی سودان و «ژنرال خلیفه حفتر»، فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» حمایت می‌کنند.

سفر البرهان به مصر در حالی صورت می‌گیرد که «محمد حمدان»، معاون او دیروز (پنجشنبه) به عربستان رفت و با «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد. تداوم حضور نظامیان سودان در ائتلاف ضد یمنی به رهبری ریاض از جمله موضوعات این دیدار بود.

حمایت مصر از شورای نظامی سودان در حالی است که اعتراضات و تحصن مردمی این کشور همچنان ادامه دارد و آن‌ها خواهان انتقال قدرت به دولت مدنی هستند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=106949