سفر محرمانه پسر پادشاه سعودی به سودان

تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۹ | عنوان: سودان


منابع سودانی می‌گویند «خالد بن‌سلمان» در رأس هیأتی به این کشور سفر کرده و با برخی مقامات خارطوم دیدار کرده است.


منابع آگاه سودانی از سفر محرمانه یک هیأت سعودی به سرپرستی «خالد بن سلمان» برادر محمد بن سلمان به سودان و دیدار با اعضای شورای نظامی این کشور خبر دادند.

به نوشته پایگاه خبری «عربی‌۲۱» منابع سودانی همچنین گفتند که نمی‌دانند این هیأ‌ت سعودی با کدام مقامات در خارطوم دیدار کرده‌اند و همچنین به جز «خالد بن سلمان» اسامی دیگر اعضای هیأت سعودی نیز کاملا محرمانه مانده است.

این سفر محرمانه در حالی صورت گرفته است که حرف و حدیث‌های بسیاری از نقش‌آفرینی دولت سعودی و امارات در سودان و تلاش‌ برای جریان‌دهی به تحولات اخیر این کشور در راستای منافع خویش وجود دارد.

پیش از این نیز سفر محرمانه یک هیأت سعودی-اماراتی به خارطوم بدون اشاره به اعضای آن افشا شده بود. همچنین سفر هیأتی دیگر به سودان به سرپرستی «محمد دحلان» مشاور «محمد بن زاید» و از رهبران سابق فلسطینی، خبرساز شد.

یک منبع سودانی به عربی۲۱ گفت که محرمانه بودن این دیدارها و عدم افشای هویت دیدار کنندگان، سؤالات بسیاری را در فضای سیاسی سودان ایجاد کرده و فعالان سیاسی چنین احساس می‌کنند که دولت سعودی و امارات تلاش دارند نقشی که در مصر بازی کرده و با کودتا «عبدالفتاح السیسی» را بر سر کار آوردند را در سودان نیز عملی کنند.

او افزود: «عربستان سعودی و امارات از چه چیزی می‌ترسند که سفر هیأت‌های خود به سودان و محتوای دیدارها را مخابره نمی‌کنند؟»

حضور و دخالت‌های ریاض و ابوظبی از ابتدای آغاز اعتراضات در سودان علیه «عمر البشیر» تا برکناری وی و روی کار آمدن شورای انتقالی نظامی، تماما در مقابل خواست مردم این کشور بوده است؛ چه آن زمان که مردم سودان در خیابان‌ها علیه «عمر البشیر» تظاهرات می‌کردند و چه زمانی که مردم علیه شورای انتقالی نظامی شعار می‌دادند.

در تاریخ پنج بهمن سال گذشته و در بحبوحه اعتراضات مردمی یک هیأت اقتصادی سعودی به دستور ملک سلمان به خارطوم رفت و در دیدار با «عمر البشیر» به او گفت که ریاض همواره در کنار وی خواهد بود. پس از برکناری عمر البشیر نیز، زمانیکه مردم علیه شورای انتقالی نظامی شعار می‌دادند و خواستار تشکیل دولت غیر نظامی بودند، عربستان سعودی و امارات اولین کشورهایی بودند که از «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی سودان حمایت کرده و قول ارسال کمک‌های غذایی و دارویی را دادند. پس از آن فرستادگان پادشاه سعودی در خارطوم با عبدالفتاح البرهان دیدار کردند.

از سوی دیگر دیدارها و رایزنی‌های عربستان و امارات منحصر به مقامات شورای نظامی نشده و در تاریخ ۱۳ می گذشته (۲۳ اردیبهشت) سفرای ریاض و ابوظبی با «مریم المهدی» معاون دبیرکل حزب «امت اسلامی» به عنوان بزرگترین حزب معارض در سودان دیدار کردند که تصاویر این دیدار موجب تعجب کاربران شبکه‌های اجتماعی شد.


دیدار سفرای ریاض و ابوظبی با «مریم المهدی»

 

تلاش امارات و عربستان سعودی برای بسط نفوذ خویش در خارطوم، در حالی است که نیروهای سودانی بخش مهمی از پیاده‌نظام ائتلاف سعودی-اماراتی در یمن را تشکیل می‌دهند و «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی سودان بر ادامه حضور این نیروها در یمن تأکید کرده است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=106935