حمایت‌ سعودی‌-اماراتی از «السیسی» سودان

تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۴ | عنوان: سودان


مرکز مطالعات راهبردی «بیگن سادات» رژیم صهیونیستی می‌گوید که عربستان و امارات روی نقش «محمد حمدان دقلو حمیدتی» معاون رئیس شورای نظامی سودان همانند نقش السیسی در برکناری رئیس‌جمهور منتخب مصر حساب باز کردند.


مرکز مطالعات راهبردی «بیگن سادت» ضمن بررسی آخرین تحولات مربوط به سودان از طرح عربستان و امارات برای پیاده کردن تجربه عبدالفتاح السیسی در مصر و عزل محمد مرسی رئیس‌جمهور منتخب این کشور پرده برداشت.

مرکز تحقیقاتی یاد شده به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت که عربستان و امارات می‌خواهند که «محمد حمدان دقلو حمیدتی» معاون رئیس شورای نظامی سودان نقش «السیسی » را در این کشور بازی کند.

دیپلمات‌های غربی معتقدند که ابوظبی و ریاض جاه‌طلبی سیاسی حمیدتی را به مراتب بیشتر از عبدالفتاح البرهان رئیس شورای نظامی سودان می‌بینند؛ حمیدتی اجازه نخواهد داد قدرت در سودان به طور کامل به جریان‌های مدنی(غیرنظامی) این کشور منتقل شود.

موسسه صهیونیستی در ادامه گزارش خود افزود: مشکل عربستان و امارات در رسیدن به هدفشان، ادامه اعتراضات مردمی سودان با وجود برکناری عمر البشیر و تعدادی از ژنرال‌های بلندپایه است.ابوظبی و ریاض کمک مالی زیادی را به شورای نظامی سودان با هدف ایجاد شکاف در صفوف جریان‌های خواهان تغییر کردند، اما صداهای زیادی برای مخالف قبول کمک‌های سعودی و اماراتی وجود دارد.

مرکز تحقیقاتی مزبور تاکید کرد که ریاض حتی از «طه عثمان حسین» مدیر سابق دفتر عمر البشیر که در سال ۲۰۱۷ از سمتش برکنار و به عنوان مشاور دفتر سلطنتی عربستان سعودی انتخاب شده بود، خواستار بازگشت به خارطوم شد تا با حمایت از نخبگان نظامی در دوره انتقالی سودان نقش محوری ایفا کند.

مرکز مطالعات راهبردی بگین سادات در پایان این گزارش یادآور شد که حمایت سعودی-اماراتی از نخبگان نظامی کشورهای عربی مانند الجزایر و سودان در راستای حفاظت از سیستم‌های دیکتاتوری عربی صورت می‌گیرد و دیدار اخیر محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی با «خلیفه حفتر» فرمانده گروه مسلح موسوم به «ارتش ملی لیبی» و قول کمک مالی میلیون‌ها دلاری عربستان سعودی به حفتر برای یکسره کردن کار طرابلس در همین چارچوب است.  

اکنون ریاض و ابوظبی سعی دارند مدل مصر را در سودان پیاده کنند و با روی کار آوردن یک دولتی نظامی، ماهیت اقتدارگرای دولت در این کشور را حفظ کنند و سودان را در باشگاه اقتدارگرایان عربی نگه دارند.

از این رو، این دو کشور عربی که مداخله منفی در امور داخلی دیگر کشورهای عربی دارند، حمایت از شورای عالی نظامی انتقالی سودان را در اولویت خود قرار داده‌اند.

در همین راستا، دیوان سلطنتی سعودی پیش‌تر در بیانیه‌ای با تاریخی خواندن روابطش با سودان اعلام کرده بود که: «ریاض تحولات سودان و بیانیه شورای انتقالی نظامی را پیگیری و حمایت خود را از اقدامات این شورا اعلام می کند».

وزارت خارجه امارات متحده عربی نیز بلافاصله پس از سعودی وارد عمل شد و با تاریخی خواندن تحولات سودان، تعیین عبدالفتاح البرهان به عنوان رئیس شورای انتقالی نظامی را تبریک گفت و تأکید کرد، به قدرت مردم و ارتش سودان برای عبور از تهدیدات اعتماد کامل دارد.

اعتراضات سودان دسامبر سال گذشته در واکنش به افزایش نرخ کالاها و بحران‌های معیشتی مردم آغاز شد و به زودی دامنه آن وسیع‌تر شد و به برکناری عمر البشیر و پایان حکومت ۳۰ ساله او در سودان انجامید.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=106904