ائتلاف سعودی 3 هزار مهاجر آفریقایی را در عدن بازداشت کرده است

تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۶ | عنوان: آفريقا


سازمان بین المللی مهاجرت نسبت به بازداشت سه هزار مهاجر آفریقایی در شرایط غیرانسانی در شهرهای «عدن» و «أبین» در جنوب یمن که تحت کنترل نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی است، ابراز نگرانی کرد.


سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) روز سه شنبه آزادی بیش از سه هزار مهاجر آفریقایی  را که هنوز در شرایط غیرانسانی در بازداشتگاه‌های جنوب یمن نگهداری می‌شوند، خواستار شد.

«جویل میلمن» سخنگوی سازمان بین المللی مهاجرت دراظهاراتی خبری در ژنو گفت: حدود سه هزار مهاجر که بیشترشان اهل اتیوپی هستند، در دو بازداشتگاه موقت در استان‌های عدن و ابین یمن به سر می‌برند.

به گزارش وبگاه خبری «متابعات»، میلمن افزود: دو هزار و پانصد نفر آنها در استادیوم فوتبال عدن بازداشت هستند، شهری که در آنجا نیروهای امداد در حال مبارزه با امراض واگیردار یا همه گیر هستند.

این سازمان هفته گذشته اعلام کرد که نگهبانان استادیوم ورزشی عدن روز سی ام آوریل به سمت مهاجران بازداشتی تیراندازی کردند که منجر به زخمی شدن چند نفر آنها شد؛ اما اطلاعاتی درباره جزئیات این حادثه در دست نیست.

میلمن گفت: این سازمان همچنان بسیار نگران افرادی است که در شرایط غیرانسانی در عدن و ابین نگهداری می‌شوند.

وی افزود: سازمان بین المللی مهاجرت با مقامات عدن در تماس است تا بتواند آنها را آزاد کند.

ملمن گفت: این نهاد وابسته به سازمان ملل گزارش‌هایی را دریافت کرده مبنی بر اینکه طی چند روز گذشته هزار و چهارصد نفر که در پادگان ارتش در لحج بازداشت بودند آزاد شدند و دستکم چهارده مهاجر بر اساس ابتلا به وبا در لحج فوت کردند و هنوز هفتاد نفر از مبتلایان به این بیماری در لحج تحت درمان هستند.

میلمن گفت: هزاران مهاجر دیگر هم در دیگر مناطق مختلف یمن پراکنده شده‌اند .

سازمان بین المللی مهاجرت تصمیم دارد 237 مهاجر اتیوپیایی را در چارچوب برنامه بازگشت اختیاری آنها به کشورشان از یمن به آدیس آبابا منتقل کند.

این مهاجران دو هفته پیش در شهر عدن و استان لحج در همجواری آن بازداشت شدند، دو استانی که تحت تسلط نیروهای مورد حمایت ائتلاف سعودی-اماراتی قرار دارد.

سالانه هزاران مهاجر غیرقانونی که اکثرشان از منطقه شاخ آفریقا هستند برای فرار از قحطی و بیکاری و  با امیدهای واهی راهی یمن می شوند تا شاید به عربستان، امارت عربی متحده و یا قطر بروند؛ آنها با وجود اینکه می‌دانند یمن همچنان دچار بحران داخلی است؛ اما تصور می‌کنند تا زمانی که مرزهای  یمن با عربستان ناامن است  آنها به راحتی می‌توانند از خاک این کشور برای عبور به کشورهای همسایه استفاده کنند.

به گفته سخنگوی سازمان بین المللی مهاجرت مهاجران آفریقایی ابتدا از طریق خشکی و معمولا از جیبوتی حرکت می‌کنند و در نهایت با قایق از طریق خلیج عدن وارد یمن می‌شوند، امادراین مسیر با خطرهای زیادی از سوی قاچاقچیان و سارقان و یا با آسیب‌های خاص دیگری مواجه هستند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=106892