معارضان سودانی: شورای نظامی تمایلی به تحویل قدرت ندارد

تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۸ | عنوان: سودان


ائتلاف معارضان سودانی با اشاره به اینکه تأخیر شورای نظامی در پاسخ به مطالبات و پیشنهادهای این ائتلاف «توجیه‌پذیر» نیست، تأکید کرد که این شورا تمایلی به تحویل قدرت به غیرنظامیان ندارد.


«صدیق یوسف» از رهبران برجسته ائتلاف «قوی الحریة و التغییر» (گروه‌های خواهان آزادی و تغییر) گفت که تماس با شورای نظامی از بیش از یک هفته گذشته متوقف شده است.

یوسف تأکید کرد که ائتلاف مذکور هرگز از خواسته خود در خصوص تشکیل دولت مدنی کوتاه نخواهد آمد و تحصن در مقابل فرماندهی کل ارتش در خارطوم تا زمان تحقق همه خواسته‌هایمان ادامه دارد.

ائتلاف گروه‌های خواهان آزادی و تغییر پیش از این نیز گفته بود که «تحصن ابزاری موفق‌ برای حمایت از انقلاب و دستآوردهای آن تا دستیابی به تغییرات مورد نظر است».

پیش از این شورای نظامی انتقالی سودان با پیشنهاد تشکیل شورای حاکمیتی متشکل از هفت غیرنظامی و سه نظامی مخالفت کرده بود.

تظاهرات مردم سودان علیه دولت عمر البشیر از 19دسامبر 2018 (28 آذر 97) ابتدا به دلیل گرانی کالاها آغاز شد، اما بسرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و معترضان خواستار سرنگونی دولت البشیر شدند که در نهایت حکومت وی با دخالت ارتش سرنگون و پس از آن شورای نظامی انتقالی سودان تشکیل شد.

در ادامه این تحولات و با توجه به تداوم اعتراضات عمومی به حکومت ژنرال‌ها، بن عوف وزیر دفاع البشیر از رأس شورای انتقالی نظامی کنار رفت و جای خود را به «عبدالفتاح البرهان» رئیس ستاد مشترک ارتش داد.

از ششم آوریل گذشته هزاران نفر از معترضان در مقابل مقر فرماندهی ارتش در خارطوم تجمع کرده و خواهان انتقال قدرت به دولت مدنی هستند.

تلاش نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تحصن‌کنندگان

انجمن مستقل مشاغل سودان که از معارضان این کشور است، از تلاش نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تحصن‌کنندگان در مقابل مقر فرماندهی ارتش خبر داد و از همه مردم سودان خواست تا این تلاش‌ها را ناکام گذارند.

نیروهای واکنش سریع نیز مدعی شد که یک عملیات خرابکارانه را خنثی و اعضای این باند را که قصد اجرای عملیات در کشور با هدف بر هم زدن امنیت و ثبات آن را داشتند، بازداشت کرده‌اند.

طبق گزارش این نیروها، مقادیری سلاح، مهمات، مواد منفجره، بمب دست‌ساز و بسته‌های انفجاری به اضابه لباس‌های نظامی و دستگاه‌های تلفن همراه از منزل اعضای این باند در شرق خارطوم کشف و ضبط شده است.

کمیته پزشکان سودان و از اعضای ائتلاف گروه‌های خواهان آزادی و تغییر نیز اعلام کرد که از زمان آغاز اعتراضات در سودان در تاریخ ۱۹ دسامبر گذشته تا کنون دستکم ۹۰ نفر کشته شده‌اند.

پیش از این منابع رسمی سودان تعداد کشته‌ها را ۶۵ نفر اعلام کرده بودند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=106887