زوما از سرویس‌های اطلاعاتی علیه رامافوسا استفاده کرده است

تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷ | عنوان: آفريقاي جنوبي


بر اساس گزارش منتشر شده از سوی دولت آفریقای جنوبی، رئیس جمهوری سابق این کشور از سرویس‌های اطلاعاتی کشورش برای اهداف سیاسی و منافع شخصی استفاده کرده که اکثراً علیه رئیس جمهوری کنونی آفریقای جنوبی بوده است.


گزارش مربوط به اتهامات علیه جاکوب زوما، رئیس جمهوری سابق آفریقای جنوبی که به خواسته سیریل رامافوسا، رئیس جمهوری کنونی این کشور منتشر شده، گزارشی ۱۰۰ صفحه‌ای درباره نقض‌های جدی قانون اساسی، سیاست گذاری‌ها، قوانین و مقررات از سوی زوما در ۹ سال ریاست جمهوری وی است.

در این گزارش آمده است، آژانس امنیت کشور آفریقای جنوبی، رامافوسا را در دور دوم انتخابات ریاست حزب حاکم کنگره ملی آفریقا در ۲۰۱۷ و سپس در دوران ریاست جمهوری وی هدف قرار داده است.

زوما اوایل ۲۰۱۸ در نتیجه اتهامات مربوط به فساد گسترده از سمت خود کناره‌گیری کرد.

در واکنش به این گزارش، زوما کمیته‌ای را که این گزارش را نوشته است، به داشتن دو جاسوس دوران آپارتاید متهم کرد.

وی در توئیت روز یکشنبه خود نوشت: هرگز این کمیته از من سوالی نپرسیده است. من هرگز نامه‌ای به سرویس‌های امنیتی ننوشته‌ام.

رامافوسا که قول داده تا فساد را ریشه کن کند، در بیانیه‌ای درباره این گزارش، رویکرد سرویس‌های اطلاعاتی را به خاطر سیاسی شدنشان محکوم کرد.

وی گفت: یافته کلیدی این کمیته این است که سوء نیت و تقسیم شدن‌های جامعه اطلاعاتی کشور در یک دهه گذشته یا بیشتر به دلیل بی اعتنایی به قانون اساسی، سیاست گذاری‌ها و قوانین بوده است. طی بررسی‌ها باید تقسیم سرویس اطلاعاتی آفریقای جنوبی به دو بخش داخلی و خارجی مدنظر قرار گرفته شود.

"ائتلاف دموکراتیک" که حزب اصلی اپوزیسیون آفریقای جنوبی است، خواستار تعلیق فوری تمامی اعضای سرویس نام برده در گزارش شده و از پلیس خواسته تا عاملان را دستگیر کند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=106735