۷۶ حزب سیاسی در موریتانی منحل شدند

تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷ | عنوان: موريتاني


وزیر کشور موریتانی چند ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری، حکم انحلال ۷۶ حزب سیاسی از میان حامیان و مخالفان را صادر کرد.


رسانه‌های داخلی اعلام کردند، وزارت کشور موریتانی ۷۶ حزب سیاسی از مجموع ۱۰۵ حزب را در اقدامی چند ماه قبل از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری منحل کرد. دولت این اقدام را در راستای اجرای قانونی که در سال ۲۰۱۸ صادر شده، اتخاذ کرد که فعالیت احزاب سیاسی را سازمان‌دهی می‌کند.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، ماده ۲۰ این قانون مربوط به احزاب سیاسی بر انحلال همه احزابی تصریح دارد که از مشارکت در دو دوره انتخابات متوالی شهرداری‌ها بازمانده و یا در نتیجه مشارکت کمتر از یک درصد آرا را کسب می‌کنند. براساس این قانون نمایندگان احزاب منحل شده می‌توانند به هر حزب سیاسی در پارلمان بپیوندند تا بر نتایج حزب مذکور تاثیر نگذارد.

طبق اعلام رسانه‌های داخلی، وزارت کشور تصمیم انحلال را با تکیه بر نتایج انتخابات شهرداری‌ها گرفته که در ماه سپتامبر و نیز در سال ۲۰۱۳ برگزار شد. انحلال این احزاب از جمله حزب "الکرامه والعمل" (حزب حامی) و حزب "اللقاء الوطنی" (حزب مخالف) پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری صورت می‌گیرد که قرار است طی ماه‌های آتی اجرایی شود.

مقامات موریتانی هنوز درباره آنچه منتشر شده، اظهارنظری نکرده‌اند.

۱۵ ژانویه محمد ولد عبدالعزیز، رئیس جمهوری موریتانی اعلام کرد در این انتخابات نامزد نمی‌شود و خواستار توقف همه ابتکار عمل‌ها برای اصلاح قانون اساسی با هدف تمدید دوره ریاست جمهوری خود شد.

هنوز زمان برگزاری انتخابات مشخص نیست اما احتمال می‌رود پیش از پایان دور دوم ریاست جمهوری عبدالعزیز در ماه ژوئن ۲۰۱۹ برگزار شود.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=106694