بوهاری پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری نیجریه است

تاریخ ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۶ | عنوان: نيجريه


درحالیکه انتشار نتایج اولیه و رسمی انتخابات ریاست جمهوری نیجریه نشان از پیشتاز بودن رئیس جمهوری این کشور دارد، اپوزیسیون آن را رد کرده و شمارش آرا را نادرست و غیرقابل قبول اعلام کرده‌اند.


انتخابات روز یکشنبه در نیجریه که به گفته ناظران آمریکایی به دلیل به تأخیر افتادن یک هفته‌ای آن، تا حدودی اعتبار خود را از دست داد، انتظار می‌رفت انتخاباتی تنگاتنگ باشد.

محمدو بوهاری، رئیس جمهوری ۷۶ ساله نیجریه که به دنبال انتخاب شدن برای یک دوره دیگر است وعده اجرای یک پلتفورم ضد فساد را داده، درحالیکه آتیکو ابوباکار ۷۲ ساله، تاجر و معاون سابق رئیس جمهوری نیجریه وعده داده تا نقش بخش خصوصی را بیشتر کند.

نتایج اولیه این انتخابات که توسط کمیسیون مستقل انتخابات نیجریه منتشر شد، نشان می‌دهد که بوهاری پیشتاز است و در هفت ایالت از ۳۶ ایالت نیجریه پیروز شده است.

آتیکو در چهار ایالت و ابوجا، پایتخت پیروز شده؛ ابوجا یک ایالت نیست بلکه یک منطقه جدا شده در انتخابات است.

بوهاری، ۵۱ درصد از آرا را به دست آورده درحالیکه آتیکو ۴۶ درصد در اختیار دارد.

در نتایج موقت مراکز ایالت‌ها که هنوز از سوی کمیسیون انتخابات نیجریه تأیید نشده، بوهاری نیز چهار ایالت را به دست آورده درحالیکه آتیکو تنها یک ایالت را به دست آورده است.

در ایالت کانو واقع در شمال نیجریه، صدها تن پیشتازی موقت بوهاری را جشن گرفتند.

بوهاری در پاسخ به سوالی درباره نتایج اولیه انتخابات گفت: نمی‌خواهم به شایعات تکیه کنم. ما منتظر نتایج کامل اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات می‌مانیم.

اما رئیس حزب دموکراتیک مردم آتیکو گفت که شمارش انتخابات غیرقابل قبول و نادرست است: "نتایج به نفع حزب بوهاری دستکاری و کنسل شده تا در قدرت باقی بماند."

حزب کنگره همه مترقی‌های بوهاری در بیانیه‌ای اعلام کرد که حزب رقیب دموکراتیک مردم برنامه‌ای بدبیانه برای بی اعتبار کردن کمیسیون انتخابات دارد که به عنوان برنامه پشتیبان در صورت ناکامی در انتخابات در نظر گرفته شده است.

نتایج نهایی که احتمالاً در روزهای آتی اعلام می‌شود، نشان می‌دهد که کدامیک از رأی دهندگان بیشترین اعتماد را به اصلاح اقتصادی دارند که از رکود ۲۰۱۶ دچار دگرگونی شده است.

انتظار می‌رفت که یک انتخابات آزاد و به نسبت آرام فصل جدیدی بر روی تاریخچه نا بسامان سیاسی نیجریه بگشاید اما به تأخیر افتادن آن باعث بروز تردیدهایی شد.

تأخیر یک هفته‌ای در برگزاری این انتخابات، اعتماد مردمی را به این روند از میان برد و باعث کاهش حضور شرکت کنندگان در آن شد.

یکی گروه مدنی که بر انتخابات نیجریه نظارت داشت، اعلام کرد که میزان شرکت کنندگان ۳۶ تا ۴۰ درصد بود.

"اتاق بحران" که هیأتی نظارتی متشکل از بیش از ۷۰ گروه مدنی است، روز یکشنبه اعلام کرد که ۳۹ تن در خشونت‌های مرتبط با انتخابات کشته شدند و بیش از ۲۶۰ تن به صورت کلی نیز از زمان آغاز کمپین‌های انتخاباتی در اکتبر گذشته میلادی جان خود را از دست دادند.

با این حال، هایله‌ماریام دسالگن، رئیس هیأت نظارتی اتحادیه آفریقا و نخست وزیر سابق اتیوپی گفت: رأی گیری به صورت کلی در شرایطی صلح آمیز برگزار شد.

درک میچل، رئیس‌هایت نظارت آمریکا نیز گفت: نگرانی از بروز خشونت وجود داشت اما در روز انتخابات از آن خبری نبود.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=106650