نخست وزیر فرانسه خواهان مشارکت کشورهای دیگر در مقابله با شبه‌نظامیان شمال آفریقا شد

تاریخ ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷ | عنوان: آفريقا


نخست وزیر فرانسه از شرکای این کشور خواست تا در عملیات علیه افراطگران خشونت طلب در منطقه ساحل در شمال قاره آفریقا در کنار فرانسه بوده و به آن کمک کنند.


فرانسه که سربازانش را به منظور این عملیات در منطقه مستقر کرده در عین حال از یک نیروی نظامی 5000 نفری مشترک بین پنج کشور منطقه  شامل بورکینا فاسو، مالی، موریتانی، نیجر و چاد در خط مقدم این مبارزه پشتیبانی می کند.

ادوار فیلیپ، نخست وزیر فرانسه، در سخنرانی خطاب به سربازان کشورش و چند کشور دیگر در مقر آنها در شهر گائو گفت: ما خواهان متعهد شدن همه به پیشرفت به سمت ایجاد ثبات پایدار هستیم. هیچ کس نمی تواند به خودش از بابت توانایی برای انجام این کار بدون حمایت دیگران افتخار کند.

اسماعیل شرقی کمیسیونر صلح و امنیت اتحادیه آفریقا چند روز پیش از کشور های عضو این اتحادیه خواست با دلایل ریشه ای افراطگری در منطقه ساحل در آفریقا مقابله کنند.

شرقی از بابت مشکلات موجود در تامین مالی و تجهیز نیروهای نظامی مقابله کننده با افراطگران همزمان با عدم اطمینان در خصوص آینده هیات نظامی سازمان ملل موسوم به "مینوسما" در مالی اظهار نارضایتی کرد.

در همین حال روز یکشنبه در تحولی که حاکی از اوضاع امنیتی شکننده در مالی بود، دو سرباز و یک غیر نظامی در مالی در حمله عاملان انتحاری سوار بر خودرو به یک پایگاه نظامی در نزدیکی باماکو زخمی شدند. این پایگاه محل استقرار مربیان نظامی اروپایی است.

بر اساس اعلام وزارت امنیت و دفاع شهری مالی، در این حمله که علیه مرکز آموزشی کولیکورو واقع در 60 کیلومتری پایتخت صورت گرفت دو فرد مهاجم کشته شدند.

در بورکینا فاسو نیز ارتش این کشور روز یکشنبه اعلام کرد، 29 شبه نظامی را در عملیاتهای هوایی و زمینی طی چند روز گذشته در شرق این کشور کشته است.

نخست وزیر فرانسه در سخنرانی خطاب به گروهی از نظامیان که شامل نیروهای فرانسه، بریتانیا، مالی و استونی بودند، از  "نتایج قابل توجه و قاطع" عملیات آنها از جمله کشته شدن یکی از رهبران ارشد افراطگرانی که متهم به ربودن غربی ها در منطقه ساحل بود، تقدیر کرد.

فیلیپ با اذعان به این که تهدید این عناصر در این منطقه هنوز از بین نرفته، گفت: هر روز دشمنان ما متحمل شکستهای مهمی شده و ظرفیتشان برای ایجاد دردسر کاهش می یابد.

نخست وزیر فرانسه همچنین در سخنانی در روز شنبه گفته بود، تعداد 2700 نیروی فرانسوی که از 2014 در این منطقه مستقر هستند تا زمانی که لازم باشد در آنجا باقی خواهند ماند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=106645