افشای دو علت تنش در روابط عربستان سعودی با مراکش

تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۷ | عنوان: مراكش


برخی منابع مراکشی از علل تنش در روابط دیپلماتیک مراکش و عربستان سعودی خبر داده و گفتند «ناتو عربی» یکی از علل است.


برخی منابع آگاه در مراکش گزارش دادند که یکی از علل اختلاف به وجود آمده در میان مراکش و عربستان سعودی، عدم موافقت مراکش با «معامله قرن» درباره قضیه فلسطین تحت نظارت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکاست.

به گفته این منابع، مقامات مراکش با طرح پیشنهادی «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در این باره مخالفت کردند که علت این مخالفت نیز این بود که «محمد ششم» شاه مراکش ریاست کمیته قدس را بر عهده دارد.

خبرگزاری آسوشتیدپرس اخیرا گزارش داد که مراکش سفیر خود در ریاض را فراخوانده و علاوه بر آن مشارکت در عملیات نظامی ائتلاف عربی علیه یمن به رهبری عربستان سعودی را متوقف کرده است.

به نوشته روزنامه «رأی‌الیوم»، برخی منابع دیپلماتیک مراکش گفتند که مخالفت این کشور با تشکیل «ناتوی عربی» برای مقابله با ایران نیز یکی از علل بروز بحران در روابط دو کشور است به گونه‌ای که این مخالفت مراکش باعث خشم ریاض شد و عربستان سعودی را بر آن داشت تا به جمع‌آوری آراء کشورهای آسیایی برای مخالفت با میزبانی مراکش از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۶ روی آورد.

بر اساس این گزارش، با وجود این مراکش از اعلام رسمی فراخوانی سفیر خود از ریاض خودداری می‌کند و «ناصر بوریطه» وزیر خارجه مراکش نیز اخیرا گفت که مواضع این کشور از طریق کانال‌های رسمی اعلام می‌شود و لذا ما از هر طرفی که این خبر را منتشر کرده می‌خواهیم که آن را تکذیب کند.

با این حال «مصطفی المنصوری» سفیر مراکش در ریاض ضمن تأیید خبر فراخوانده شدنش به رباط گفت که این امر به تحولات به وجود آمده در سطح روابط دو کشور و انتشار گزارشی تلویزیونی درباره صحرای غربی از شبکه سعودی «العربیه» مربوط می‌شود.

برخی منابع مطبوعاتی نیز گزارش دادند که «محمد آیت علی» سفیر مغرب در امارات عربی متحده نیز به رباط فراخوانده شده است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=106550