آفریقای جنوبی سفیران ۵ کشور غربی را احضار کرد

تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۸ | عنوان: آفريقاي جنوبي


آفریقای جنوبی روز دوشنبه مقام‌های دیپلماتیک پنج کشور خارجی را که به طور مشترک به رئیس جمهور این کشور در مورد نگرانی کشورهایشان در ارتباط با اتهامات فساد نامه‌ای نوشته بودند برای ابراز ناخشنودی احضار کرد.


بر اساس گزارش سازمان روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی نامه مشترک پنج کشور به طور مستقیم بدون هیچ‌گونه تماس اولیه‌ای با وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی به سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی فرستاده شد که این برخلاف کانال مرسوم ارتباطات دیپلماتیک بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی سفارتخانه‌های آمریکا، انگلیس، سوئیس، آلمان و هلند نامه هشدار خود را با این مضمون که رئیس جمهور باید قوانین سفت و سختی را برای مبارزه با فساد مقامات وضع کند تا اعتماد سرمایه گذارانش را از دست ندهد، به رامافوسا ارسال کردند.

سفارت‌های مذکور در یک بیانیه مشترک اظهارات رسانه‌های محلی را رد کردند و به جای آن مدعی شدند که آنها نه یک نامه رسمی بلکه تنها یک پیش‌نویس از مباحث مشورتی را که پیش از کنفرانس سرمایه گذاری رامافوسا مطرح هستند، تهیه کرده و به او ارسال کرده‌اند.

این سفارتخانه‌ها در این بیانیه بدون اشاره به اینکه آیا به رامافوسا گفته بودند تا با فساد مبارزه کند یا خیر بیان کردند: تنها قصد ارسال این نوشته حمایت از خواسته آفریقای جنوبی برای جذب سرمایه و تقویت گفت‌وگوهای سازنده ما با دولت بود.

سازمان روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای مستقل گفت: سران این هیئت‌های دیپلماتیک از این سو تفاهم ایجاد شده پشیمان شده و تصریح کرده‌اند که متن ارسال شده به رئیس جمهور تنها برای افزایش گفت‌وگوها با آفریقای جنوبی برای راه‌های افزایش جذب مستقیم سرمایه خارجی برای این کشور بوده است.

دیپلمات‌ها در توافق خود با سازمان روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی متعهد شدند تا در آینده تمام کانال‌ها و پروتکل‌های دیپلماتیک در تمام ارتباطات دیپلماتیک را دنبال کنند.

این سازمان همچنین گفت: سران این هیئت‌های دیپلماتیک تعهد خود به فعال عمل کردن در حمایت از تمایل آفریقای جنوبی به سرمایه گذاری را اعلام کردند.

دولت آفریقای جنوبی با تعدادی از پرونده‌های فساد که بعضی از وزرا و مقامات کشوری در آن دست دارند، درگیر بوده است.

سال گذشته، حزب حاکم "کنگره ملی آفریقا" مجبور شد تا از رهبر سابق خود جاکوب زوما بخواهد تا پس از استیضاح در چندین پرونده فساد، از مقام ریاست جمهوری کناره‌گیری کند.

سیریل رامافوسا، جانشین او به طور گسترده‌ای به عنوان یکی از مخالفان سرسخت ضد فساد شناخته می‌شود. اما کارشناسان معتقدند او به دلیل ترس از دست دادن حمایت اعضای حزب کنگره ملی که می‌توانند اگر او آنها را تحت پیگرد قرار دهد یا اخراج کند به حزب‌های دیگر بپیوندند، هیچ اقدامی در راستای مبارزه با فساد انجام نمی‌دهد.

آفریقای جنوبی در ماه مه یک انتخابات کلیدی برای انتخاب مجلس جدید ملی و قانونگذاری برای تمام مناطق کشور انجام می‌دهد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=106523