رئیس‌جمهوری تونس: سوریه دغدغه نشست آتی سران عرب خواهد بود

تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۶ | عنوان: تونس


رئیس جمهوری تونس در سخنانی تاکید کرد که سوریه بحث داغ نشست آتی سران عرب در تونس خواهد بود.


باجی قائد السبسی، رئیس جمهوری تونس در گفت‌وگو با روزنامه "العرب" چاپ لندن اظهار کرد که نشست آتی سران عرب در تونس در بهترین شرایط برگزار خواهد شد و سوریه نیز دغدغه اصلی این نشست خواهد بود.

وی افزود: ما موضع منفی نسبت به سوریه و یا هر طرف دیگری نداریم، ما با اتحادیه عرب هستیم و هر تصمیمی که در این اتحادیه اتخاذ شود ما نیز از آن تبعیت می‌کنیم.

السبسی درباره اوضاع لیبی نیز گفت: اروپایی‌ها باید ملت لیبی را رها کنند تا خودشان به همراه سازمان ملل به یک توافق دست یابند. ما در تونس تمایل به بازگشت دولت لیبی داریم و به همین منظور تلاش می‌کنیم اما این موضوع باید توسط خود لیبی و بدون مداخلات خارجی صورت بگیرد، چرا که همین مداخله‌ها اوضاع را پیچیده کرده است.

وی در این باره تصریح کرد: ما به همراه مصر و الجزایر یک اقدام سه جانبه را برای تحقق این امر انجام دادیم و فرستاده سازمان ملل نیز تلاش‌های زیادی می‌کند اما این کافی نیست و اوضاع همچنان بی‌ثبات است.

السبسی با اشاره به اوضاع داخلی تونس نیز اقرار کرد که یک واقعیت سیاسی به واسطه ائتلاف سه‌جانبه میان جنبش النهضة، "حزب ائتلاف ملی" و "جنبش مشروع تونس" در قدرت شکل گرفته است.

وی در این باره گفت: این واقعیت سیاسی به تسلط جنبش النهضه بر تصمیم‌گیری کشور و حمایت پنهانی آن از یوسف الشاهد، نخست‌وزیر تونس بازمی‌گردد.

رئیس‌جمهوری تونس در ادامه بر اهمیت تحقیق قضایی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر "دستگاه محرمانه" جنبش النهضه متهم به هک دستگاه‌های دولتی، جاسوسی و مخفی کردن اسناد مربوط به ترور سیاستمداران تاکید کرد.

السبسی ادامه داد: من به عنوان رئیس جمهوری تونس و جدای از گرایش‌های شخصی خود از شفافیت حمایت می‌کنم، مردم باید نسبت به راهی که در آن قدم می‌گذاریم، آگاه باشند.

وی اشاره‌ای به اینکه برای دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری تونس کاندیدا می‌شود یا خیر نکرد و در این باره خاطرنشان کرد: روزی که درباره کاندیدا شدن و یا نشدنم تصمیم می‌گیرم، انگیزه‌ واقعی‌ام منفعت و مصلحت تونس خواهد بود و چنانچه مصلحت کشور این باشد که شاهد فرد دیگری باشیم و به او کمک کنیم، همین کار را خواهیم کرد اما اگر مصلحت حضور و وجود من را اقتضا کند، به نامزد شدنم فکر خواهم کرد. من هیچ مشکل و مانع شخصی برای کاندیدا شدن ندارم اما مصلحت عمومی است که این موضوع را مشخص می‌کند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=106474