قطع سراسری برق در سودان همزمان با تداوم اعتراضات مردمی

تاریخ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۹ | عنوان: سودان


همزمان با تداوم اعتراضات مردمی سودان، جریان برق در این کشور برای چند ساعت طولانی قطع شد و تمامی مناطق آن در تاریکی فرو رفت.


مرکز کنترل ملی وابسته به شرکت ملی برق سودان اعلام کرد که قفل شبکه برق منجر به قطعی کامل آن در سراسر سودان شد.

این مرکز در ادامه تاکید کرد که مهندسین و تکنسین‌ها راه‌اندازی دوباره ایستگاه‌های برق را آغاز کرده و شبکه برق‌رسانی را برای راه‌اندازی دوباره ایستگاه‌های برق تغذیه کردند.

در همین راستا، وزارت انرژی و آب سودان نیز قطعی سراسری برق را ناشی از عدم تغذیه ایستگاه‌های اصلی برق دانست که با سیستم حفاظت اتوماتیک کار می‌کند.

وزارت برق سودان نیز به خاطر قطعی چند ساعته برق از ملت این کشور عذرخواهی کرد.

این در حالی است که "رفیده یاسین"، خبرنگار شبکه العربیه سودان در صفحه توئیتر خود نوشت که منابع مطلع به وی گفته‌اند که مشکل قطعی برق سراسری بوده و توسط برخی از شرکت‌های خارجی قطع شده که طلب چندین ماهه خود را از دولت دریافت نکرده‌اند.

این اولین باری نیست که جریان برق به صورت سراسری در سودان قطع می‌شود.

این در حالی است که مناطق مختلف خارطوم و "ام درمان" شاهد اعتراضات مردمی بود و معترضان بار دیگر خواستار رفتن عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان شدند.

طبق این گزارش، شب گذشته مناطق "الکلاکلة"، "القبة" و "السلمة" در جنوب خارطوم شاهد تظاهرات شهروندان سودانی بود و فعالان در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی را از نیروهای امنیتی این کشور منتشر کردند که در حال شلیک گاز اشک‌آور به داخل خانه‌ها در السلمه بودند.

نیروهای امنیتی و پلیس سودان همچنین چند میدان که توسط گروه مخالف برای اعتصاب سه روزه تعیین شده بود را بستند. تظاهر کنندگان نیز که موفق به رسیدن به این میدان‌ها نشدند در خیابان‌های اطراف تظاهرات کردند.

منابع مطلع همچنین اعلام کردند که نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور به سمت معترضان سودانی آنها را متفرق کرده و چند تن از شهروندان سودانی را بازداشت کردند.

در همین راستا، اتحادیه مشاغل سودان نیز شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ملت سودان امروز صحنه جدیدی از صحنه‌های پیروزی را ارائه کردند و بر محاصره قدرت پیروز شدند.

در این بیانیه آمده است: جنبش خیابانی تاکتیک‌های خود را توسعه داده و مقامات از تظاهرات در مناطق مختلف از جمله "شمبات"، "حلفایا"، الکلاکله و مناطق دیگر غافل شده‌اند و اهالی محله‌هایی که نیروهای امنیتی میادین آنها را به منظور ممانعت از اعتصاب و تجمع مسالمت آمیز آنها بسته‌اند، به صورت شبانه در مناطق مختلف تظاهرات می‌کنند.

طبق بیانیه اتحادیه مشاغل سودان، تظاهرات شبانه شهروندان سودانی در مناطق مختلف در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=106470