سودان مدیر دفتر شبکه سعودی «العربیه» در خارطوم را فراخواند

تاریخ ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۱ | عنوان: سودان


دولت سودان «سعد الدین حسن» مدیر دفتر شبکه سعودی «العربیه» را برای دومین بار به دلیل پوشش اخبار مربوط به اعتراضات و نآرامی‌های سودان فراخواند.


دولت سودان روز شنبه بار دیگر «سعد الدین حسن» مدیر دفتر شبکه سعودی العربیه را فراخواند. این دومین باری است که مدیر دفتر این شبکه سعودی در خارطوم به دلیل پوشش مستقیم اعتراضات این کشور که بیش از یک ماه است ادامه دارد، فرا می‌خواند.

 

 

اخبار اعتراضات و تظاهرات مربوط به نابسامانی اوضاع اقتصادی و تورم افسارگسیخته و تعداد کشته و زخمی‌‌های ناشی از آن توسط شبکه‌های دولتی عربستان سعودی مانند العربیه و الحدث، در حالی سریعتر از خود رسانه‌های سودانی پوشش داده می‌شود، که روابط دو کشور به خصوص همزمان با آغاز جنگ یمن و لشکرکشی سودان به یمن با وعده‌های پولی عربستان سعودی و جنگ افروزی ائتلاف سعودی-اماراتی، در سطح نسبتا مناسبی قرار دارد.

اما به نظر می‌رسد که این روابط پس از هشدار سفارت عربستان سعودی در خارطوم به اتباع خود درباره حضور در مناطقی که اعتراضات در آن جریان دارد، رو به تیرگی است.

سفارت عربستان سعودی در اوایل اعتراضات سودان در صفحه توئیتر خود اعلام کرده بود، «شهروندان سعودی که به سودان سفر می‌کنند یا مقیم این کشور هستند از حضور در مناطقی که در آنها تظاهرات و اعتراضات برگزار می شود، پرهیز کنند.»

 

 

البته این اقدام هشدارآمیز سعودی چند روز پس از هشدار سفارت کویت در خارطوم صورت گرفت تا با توجه به ادامه ناآرامی‌ها و اعتراضات در سودان، به این کشور سفر نکنند و دولت سودان نیز در واکنش به این اقدام کویت، سفیر این کشور در خارطوم را فراخواند تا مراتب اعتراض خود درباره این مساله را ابلاغ کند.

از سوی دیگر، حکومت سعودی دیروز برای نخستین بار سکوت خود در قبال تحولات سودان را شکست و از طریق سفیر خود در خارطوم به این تحولات واکنش نشان داد.

 

 

سفیر سعودی در خارطوم دیروز جمعه حمایت ریاض را از حکومت سودان در برابر تظاهراتی که این روزها شهرهای مختلف شاهد آن است، اعلام کرد. «علی بن حسن» سفیر سعودی در خارطوم گفت که دولت سعودی در کنار دولت و ملت سودان است تا بتواند به گام‌های خود در زمینه تحقق ثبات و امنیت ادامه دهد.

این در حالی است که فعالیت شبکه‌های سعودی در تهیه اخبار مربوط به اعتراضات سودان علیه عمر البشیر رئیس جمهور این کشور طی روزهای اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است، تا اینکه دولت سودان امروز شنبه مدیر شبکه العربیه را بار دیگر فراخواند تا مراتب اعتراض خود را ابلاغ کند.

شبکه العربیه حتی در غالب پوشش خبر فرا خوانده شدن مدیر این شبکه سعودی، گزارشی از اوضاع متشنج و نابسامان سودان منتشر کرد و در تیتر آن آورده است که معترضان سودانی در حال حرکت به سمت پارلمان این کشور هستند.

 

 





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=106420