هشدار رئیس‌جمهوری تونس درباره وقوع یک "پنجشنبه سیاه" دیگر

تاریخ ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۰ | عنوان: تونس


در حالی که اتحادیه مشاغل تونس برای انجام اعتصاب سراسری در روز پنجشنبه خود را آماده می‌کند، رئیس جمهوری این کشور نسبت به وقوع یک "پنجشنبه سیاه" دیگر به دلیل این اعتصاب هشدار داد.


الباجی قائد السبسی، رئیس جمهوری تونس گفت، اعتصاب سراسری که اتحادیه مشاغل تونس آن را می‌خواهد ترتیب دهد ممکن است نتایج مصیبت‌باری به همراه داشته باشد که عمق آن را تنها کسانی که اعتصاب ۱۹۷۸ را تجربه کرده‌اند، درک می‌کنند.

به نقل از سایت ارم نیوز، وی از همه خواست در دست‌یابی به راه‌حلی برای اجتناب از عواقب بدی که ممکن است به دنبال این اعتصاب به بار آید، به مسؤولیت خود عمل کنند، اعتصابی که ۲۶ ژانویه ۱۹۷۸ در تونس صورت گرفت و منجر به فروپاشی اتحاد ملی تونس شد.

السبسی افزود، دولت دلیل اصلی اعتصاب را مساله افزایش حقوق می‌داند؛ دلیلی که جایی برای اعتصاب ندارد زیرا مساله اساسی مقابله با کاهش قدرت خرید شهروندان است و همه امروز مسؤول هستند که درخواست‌های مردم را جدی بگیرند.

وی ابراز امیدواری کرد که اصولی برای چرخشی شدن قدرت به عنوان شرط اساسی دموکراسی قانونی به وجود آید، دموکراسی که جنبش‌های مردمی سازمان‌دهی شده و آزادی‌بیان را محترم شمارد. تجربه دموکراتیک در تونس متزلزل است زیرا برخی مشغول تشکیل یک حزب دولتی هستند و این مساله موجب می‌شود در سایه انتظار مردم برای پایان دادن به حاشیه‌سازی، فقر و بیکاری روند دموکراسی به تاخیر افتد.

رئیس جمهوری تونس در ادامه تصریح کرد، تضمین ثبات تونس به ویژه در سایه تهدیدهایی که با شروع هر سال همراه می‌شود، بسیار حائز اهمیت است.

اعتصاب سراسری ۱۹۷۸ موسوم به "پنجشنبه سیاه" شاهد حوادث خونینی بود، نیروهای ارتش و امنیت تونس به سمت هزاران عضو سندیکاهای معترض به نابسامانی وضعیت سیاسی و اقتصادی تیراندازی کردند که در اثر آن صدها تن کشته و زخمی شدند.

همچنین یوسف الشاهد، نخست وزیر تونس با نمایندگان سازمان‌های جامعه مدنی به مناسبت هشتمین سالروز انقلاب و جوانان دیدار و اولویت‌های طرح استراتژیک جوانان را در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بیان کرد، طرحی که بر محورهای اصلی یعنی حمایت از مشارکت جوانان در سیاست، زندگی اجتماعی و حرفه‌ای، توسعه توانایی‌های جوانان و دیگر مسائل مربوط به آنها متمرکز است.

نمایندگان سازمان‌های جامعه مدنی نیز در این دیدار بر ضرورت پیگیری نتایج این طرح تاکید کرده و گفتند، از مهم‌ترین نتایج این دیدار باید اعتماد مجدد به جوانان باشد تا آنان پیشگام بوده و نقش اصلی را ایفا کنند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=106387