عمر البشیر توطئه‌گران را به دست داشتن در خشونت‌های اخیر سودان متهم کرد

تاریخ ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۱ | عنوان: سودان


رئیس جمهوری سودان توطئه‌گران را به دست داشتن در خشونت‌های اخیری که در جریان تظاهرات ضد دولتی در این کشور رخ داد، متهم کرد.


عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان در پایان همایش نظامی در شرق شهر "عطبره" گفت: کسانی که علیه سودان توطئه کردند متاسفانه برخی خیانتکاران و مزدوران را وارد جامعه ما کردند و این خیانتکاران توانستند برخی بزدلان را که در جریان تظاهرات مقرها را به آتش کشیده و اقدامات خرابکارانه انجام دادند، به خدمت بگیرند.

وی گفت: برخی می‌گویند که ارتش درصدد گرفتن قدرت است. ما مشکلی با این مساله نداریم، چرا که ارتش زمانی که وارد عمل شود برای حمایت از مزدوران نیست، بلکه برای حمایت از وطن است. ارتش سودان تمامی طرح‌های دشمنان را به شکست کشانده و می‌جنگد و از کشور دفاع می‌کند. ما برای ارتقای سطح نیروهای مسلح برنامه‌ای داریم که در مراحل مختلف اجرایی خواهد شد. ما برای بازسازی ارتش تلاش خواهیم کرد تا به یک قدرت و سپر حمایتی در برابر کسانی تبدل شود که به فکر تجاوز به سودان هستند.

این اظهارات در حالی ایراد شد که نیروهای امنیتی سودان روز سه‌شنبه یکی از بزرگترین اعتراضات را که این کشور طی هفته‌های اخیر شاهد آن بوده، سرکوب کردند.

به گفته شاهدان عینی، نیروهای امنیتی سودان برای متفرق کردن صدها معترض در شهر القضارف در شرق سودان از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

همچنین احمد بلال عثمان، وزیر کشور سودان اعلام کرد که از آغاز اعتراضات مردم این کشور علیه وضعیت وخیم اقتصادی تاکنون بیش از ۸۰۰ تن بازداشت شده‌اند.

وی گفت که اوضاع کشور "آرام و باثبات" است.

مقامات سودانی می‌گویند که در جریان این اعتراضات ۱۹ تن کشته شدند. این در حالی است که نهادهای حقوق بشری و مخالفان می‌گویند، آمار کشته‌شدگان بسیار بیشتر از این تعداد است.

در همین راستا، محمد الاسباط، سخنگوی جمعیت شاغلان سودانی که شامل پزشکان و مهندسان و مدرسان است، تأکید کرد که تعداد بازداشت‌شدگان از آغاز تظاهرات بیش از 1100 تن بوده و تعداد کشته‌شدگان نیز به 37 تن می‌رسد.

وی گفت: کسانی که در راهپیمایی مسالمت‌آمیز با هدف سرنگون کردن نظام دیکتاتور شرکت کردند خرابکار نبودند بلکه دیپلمات‌ها، خبرنگاران، پزشکان، مهندسان و استادان دانشگاه بودند.

الاسباط گفت: تظاهرات مسالمت‌آمیز ما کشور را به آشوب نمی‌کشاند بلکه ادامه حضور عمر البشیر در قدرت کشور را به نابودی می‌کشاند.

وی اقدامات خرابکارانه و به آتش کشیدن مقرهای امنیتی و دولتی را تکذیب کرد اما گفت که برخی تظاهرکنندگان خشمگین مقرهای حزب کنگره ملی حاکم را که مقر فاسدانی است که در طول سه دهه پول‌های مردم سودان را غارت کردند، به آتش کشیدند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=106347