قطع اینترنت و خدمات پیامکی در کنگو در آستانه اعلام نتایج انتخابات

تاریخ ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۷ | عنوان: كنگو ،جمهوری دموكراتيك


دولت کنگو سه شنبه برای دومین روز متوالی در حالی که مردم این کشور منتظر اعلام نخستین نتایج انتخابات ریاست جمهوری پرمناقشه چند روز پیش هستند، اینترنت و خدمات پیامکی تلفن‌های همراه را قطع کرد.


بعد از انتخابات پرآشوب روز یکشنبه در این کشور که در آن بسیاری از کنگویی‌ها به دلیل گرفتاری به مشکلاتی نظیر جنگ، مسائل لجستیکی و ترس از ابتلا به بیماری‌های نظیر ابولا نتوانستند رای دهند، هم مخالفان دولت و هم ائتلاف حاکم در کنگو اعلام کرده‌اند که در آستانه کسب پیروزی هستند.

در همین راستا بارنابی کیکایا بن کروبی یک مشاور ارشد جوزف کابیلا رئیس جمهور کنگو اعلام کرد که بعد از آن که در شبکه‌های اجتماعی عده‌ای اقدام به انتشار "نتایج توهمی" انتخابات کردند به منظور حفظ نظم عمومی مقام‌ها اینترنت و خدمات پیامکی تلفن همراه را قطع کردند.

کیکایا به رویترز گفت: این خطوط ارتباطی تا زمان انتشار نتایج کامل انتخابات در تاریخ 6 ژانویه قطع خواهد ماند چرا که این می تواند کشور را مستقمیا به سمت آشوب ببرد. در عین حال رادیوی فراسنوی موسم به رادیو فرانس اینتر ناسیونال (RFA) که یکی از محبوب‌ترین منابع دریافت خبر در کنگو است اعلام کرد که سنیگال رادیویش در این کشور قطع شده است و اواخر روز دوشنبه نیز دولت کنگو مجوز مطبوعاتی رابط خبری اصلی این شبکه رادیویی را به دلیل  اعلام نتایج غیررسمی دریافت شده از سوی مخالفان دولت، باطل کرد. این وضعیت حاکی از وجود تنش‌های فراوان در کنگو است که در انتظار تعین جانشینی برای کابیلا با انتخاباتی است که مدتهاست اجرایش به تعویق افتاده است.

کابیلا قرار است ماه آینده میلادی بعد از 18 سال تکیه بر کرسی ریاست جمهوری در این کشور و دو سال بعد از پایان رسمی حکم ریاست جمهوری‌اش بلاخره کنار برود.

کشور کنگو کشوری است که هرگز تاکنون در آن جا انتقال قدرت دموکراتیک اتفاق نیفتاده است و مستعد این است ک هرگونه اختلاف نظر بر سر نتیجه این انتخابات دوباره این کشور را دست خوش خشونت‌های مشابه خشونت‌های بعد از دو انتخابات سال‌های 2006 و 2011 کنند.

مخالفان دولت کنگو می‌گویند در این انتخابات تقلب رخ داده و کابیلا را به برنامه ریزی برای حکومت کردن از کنار با اعمال نفوذ بر کاندیدای مورد حمایتش امانوئل رمضانی وزیر کشور سابق، متهم می‌کنند.

این در حالی است که کشورهای غربی شامل آمریکا، کانادا و سویس به همراه اتحادیه اروپا امروز از جمهوری دموکراتیک کنگو خواستند تا دسترسی به اینترنت را دوباره برقرار کند. آنها همچنین از درخواست سازمان‌های نظار انتخاباتی کنگو برای دسترسی پیدا کردن به مراکز شمارش آرا حمایت کردند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=106292