زامبیا ادعای بولتون درباره اقدامات چین در این کشور را تکذیب کرد

تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۳ | عنوان: زامبيا


دولت زامبیا ادعاهای مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه چین قصد دارد به جای طلب ۶ تا ۱۰ میلیارد دلاری خود کنترل نیروگاه برق دولتی این کشور را به دست بگیرد، رد کرد و بدهی زامبیا به پکن را تنها ۳.۱ میلیارد دلار دانست.


جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا پنج‌شنبه گفته بود عطش چین برای به دست آوردن قدرت بیشتر در آفریقا در کشورهایی مانند زامبیا نمایان است. چین قصد دارد به جای بدهی خودش نیروگاه برق دولتی زسکو (Zesco) زامبیا را بردارد.

آموس چاندا، سخنگوی ریاست جمهوری زامبیا ارقام ۶ تا ۱۰ میلیارد دلاری که جان بولتون مطرح کرده بود را اشتباه دانست. به گفته او مجموع بدهی خارجی زامبیا اکنون ۹.۷ میلیارد دلار است که ۳.۱ میلیارد دلار آن بدهی به چین است. او افزود: مایه تاسف است که چنین اطلاعات غلطی از مقامی در چنین سطحی بیان می‌شود. زسکو در چارچوب بدهی زامبیا به چین قرار نداشته و ندارد.

سخنگوی ریاست جمهوری زامبیا گفت، لوساکا برای روابطش با چین و آمریکا ارزش قائل است و به صورت انحصاری با هیچکدام از آنها تعامل ندارد.

مشاور امنیت ملی آمریکا فعالیت‌های بازرگانی چین و روسیه در آفریقا را "فاسد" و "غارتگرانه" توصیف کرده و گفته بود ایالات متحده قصد مقابله با نفوذ سیاسی و اقتصادی آنها را دارد. با این حال ادگار لونگو، رئیس‌جمهوری زامبیا ماه گذشته گفت زامبیا به افزایش شفافیت درباره مدیریت بدهی‌هایش متعهد است و اطمینان حاصل می‌کند که سطوح بدهی‌هایش قابل تحمل باقی خواهد ماند.  

این در حالیست که صندوق بین‌المللی پول ماه فوریه با طرح‌های استقراض زامبیا مخالفت کرد و نسبت به افزایش سطح بدهی این کشور هشدار داد. وزیر دارایی زامبیا ماه گذشته اعلام کرد دولت طرح‌هایی برای ارسال هیاتی به چین تا پایان امسال دارد تا درباره بدهی و تجدید ساختار بدهی آن رایزنی کند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=106185