پایان بی‌نتیجه نشست مراکش و جبهه پولیساریو در ژنو

تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۰ | عنوان: مراكش


نشست دو روزه مراکش و جبهه پولیساریو برای دستیابی به راهکار نزاع در صحرای غربی بدون نتیجه پایان یافت.


نشست هیأت‌های مراکش و جبهه پولیساریو در ژنو درباره نزاع در صحرای غربی بی‌نتیجه پایان یافت و دو طرف تنها درباره برگزاری دور جدید مذاکرات در سه ماهه نخست سال آینده توافق کردند.

این نشست طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بین مراکش و جبهه پولیساریو تحت نظارت سازمان ملل و با حضور الجزائر و موریتانی برگزار شد.

وزرای خارجه الجزائر، موریتانی و مراکش و نمایندگان از جبهه پولیساریو در این نشست حضور داشتند، نشستی که طی شش سال گذشته برای نخستین بار به منظور بررسی نزاع در صحرای غربی برگزار شد.

طبق گزارش شبکه الجزیره، «هورست کولر» فرستاده سازمان ملل در صحرای غربی از امکان دستیابی به راه‌حل مسالمت‌آمیز برای این نزاع که از سال ۱۹۷۴ ادامه دارد، خبر داد و گفت که در نتیجه بحث‌هایی که انجام دادیم مشخص شد که هیچ کس از استمرار وضعیت کنونی بهره‌ای نمی‌برد و من معتقدم که به نفع همه است تا این نزاع پایان یابد.

بر اساس این گزارش، مراکش پیشنهاد تشکیل حکومت خودگردان در صحرای غربی به عنوان یک راه‌حل سیاسی تحت حاکمیت خود را مطرح کرده در حالی‌که جبهه پولیساریو ضمن مخالفت با این پیشنهاد بر اجرای همه‌پرسی جهت تعیین سرنوشت این منطقه اصرار دارد.

مراکش: تعیین سرنوشت صحراء از طریق مذاکرات محقق می‌شود

«ناصر بوریطه» وزیر خارجه مراکش در این باره تأکید کرد که از دیدگاه رباط، تعیین سرنوشت منطقه صحراء تنها از طریق مذاکره محقق می‌شود و برگزاری همه‌پرسی در دستور کار نیست.

در مقابل این اظهارات بوریطه، «خطری أدوه» مذاکره‌کننده ارشد جبهه پولیساریو می‌گوید که بهترین راه‌حل دموکراتیک، اعطای اجازه به شهروندان برای انتخاب یک گزینه از میان چند گزینه در همه‌پرسی است و این ایده‌ای است که سازمان ملل در سال ۱۹۹۱ آن را تأیید کرده است.

مذاکرات مستقیم بین رباط و پولیساریو تحت نظارت سازمان ملل در سال ۲۰۰۷ برگزار شد و پس از آن نیز مذاکرات غیرمستقمی در نیویورک بین دو طرف برگزار شد اما به نتیجه قابل توجهی نرسید.

ناظران بر این باورند که طرف‌های ذی‌نفع در نزاع صحرای غربی در سایه کاهش مدت مأموریت نیروهای سازمان ملل در این منطقه (مینورسو) به مدت شش ماه به جای یک سال، تحت فشار قرار دارند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=106155