پاسخ الجزائر به دعوت شاه مراکش برای گفت‌وگو

تاریخ ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۷ | عنوان: مراكش


الجزائر به دعوت «محمد ششم» پادشاه مراکش در خصوص گفت‌وگوی مستقیم بین دو کشور پاسخ رسمی داده و خواستار برگزاری نشست در این زمینه شد.


وزارت خارجه الجزائر در بیانیه‌ای خواستار برگزاری نشست وزرای خارجه اتحادیه مراکش در سریع‌ترین زمان ممکن شد.

وزارت خارجه الجزائر در بیانیه خود آورده است که رسما در نامه‌ای به «الطیب البکوش» دبیرکل اتحادیه مغرب عربی خواستار برگزاری نشست وزرای خارجه این اتحادیه شده است. 

به نوشته روزنامه «القدس‌العربی»، در این بیانیه آمده است که این درخواست الجزائر همسو با مواضع این کشور مبنی بر ضرورت احیای اتحادیه مغرب عربی و فعال‌سازی مجدد نهادهای آن است.

اتحادیه مغرب عربی در سال ۱۹۸۹ تشکیل شد و متشکل از الجزائر، لیبی، تونس، مراکش و موریتانی است و هدف آن ایجاد یک اتحاد فراگیر بین کشورهای عربی شمال آفریقا است. آخرین اجلاس اتحادیه کشورهای مغرب عربی به سال 1994 بازمی گردد که با حضور رهبران پنج کشور عضو این اتحادیه در لیبی برگزار شد.

این بیانیه وزارت خارجه الجزائر در پاسخ به دعوت محمد ششم پادشاه مراکش در خصوص گفت‌وگوی مستقیم دو کشور صادر شد.

«محمد ششم» اخیرا در سخنانی تلویزیونی تأکید کرد: «مراکش برای گفت‌وگوی مستقیم و صریح با الجزائر به منظور حل اختلافاتی که مانع توسعه روابط دو کشور می‌شود، آماده است.»

مرز بین الجزائر و مراکش از سال ۱۹۹۴ بسته است و آخرین نشست دو کشور نیز به سال ۲۰۰۵ بازمی‌گردد.

منطقه مورد منازعه الصحراء از جمله علل اصلی اختلافات بین مراکش و الجزائر است. «جبهه پولیساریو» به عنوان یک سازمان نظامی سیاسی از سال 1973 دنبال استقلال «صحرای غربی» است و از سال 1976 که نیروهای اسپانیایی از این منطقه خارج شدند، با دولت مراکش درگیر شده است.

درگیری بین دو طرف مراکش و جبهه پولیساریو از سال ۱۹۷۵ آغاز شد و پس از آن در سال ۱۹۹۱ توافقنامه‌‌ای درباره برقراری آتش‌بس تحت نظارت سازمان ملل امضا شد.

اخیرا دولت مراکش مدعی شد که ادله‌ای درباره اقدام حزب‌الله برای تسلیح و آموزش عناصر جبهه پولیساریو و دست داشتن یک عضو سفارت ایران در الجزائر برای تسهیل ارتباطات بین رهبران این جنبش و اعضای پولیساریو در دست دارند.

این اتهامات البته از سوی ایران و حزب‌الله رد شد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=106094