مخالفت سیاستمداران تونسی با اجرای مانور نظامی مشترک با عربستان

تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۹ | عنوان: تونس


شماری از سیاستمداران و حقوقدانان تونس از مسئولان این کشور به دلیل موافقت با اجرای مانور نظامی مشترک با عربستان همزمان با ناپدیده شدن «جمال خاشقچی» فعال معارض سعودی، بشدت انتقاد کردند.


وزارت دفاع تونس روز‌ دوشنبه از آغاز مانور مشترک خلبانان نیروی هوایی تونسی و سعودی در سیدی احمد واقع در ولایت بنزرت (شمال تونس) خبر داد.

در بیانیه وزارت دفاع تونس آمده بود که این مانور با هدف تقویت همکاری نظامی تونس و عربستان، ارتقای سطح آمادگی رزمی خلبانان و تبادل تجربیات در زمینه امداد و پشتیبانی فنی صورت می‌گیرد و تا روز ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) ادامه خواهد داشت.

به نوشته روزنامه القدس‌العربی، برخی سیاستمداران و حقوقدانان تونسی اجرای این مانور را در پرتو ناپدید شدن جمال خاشقجی فعال معارض سعودی پس از ورود به کنسولگری این کشور در استانبول، محکوم کردند.

«عماد الدائمی» نماینده پارلمان تونس در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «به عنوان عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان تونس از دولت می‌خواهم این مانور نظامی مشترک با ارتش رژیم جنایتکاری که شهروندان خود را در داخل مرز خود و خارج از آن به قتل می‌رساند و در یمن نیز جنایت‌های ضدبشری مرتکب می‌شود، متوقف کند.»

«طارق الکحلاوی» از رهبران سابق حزب «حراک تونس الاراده» نیز نوشت: «مسئولان ترکیه اعلام کرده‌اند که خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده، محمد بن سلمان رئیس یک باند و جنایتکار واقعی است و نیروهای هوایی آن اکنون در حال آموزش برای قتل و کشتار در حریم هوایی ما هستند!»

«سیف‌الدین مخلوف» وکیل حقوقی نیز نوشت: «اگر قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول محرز شود، دولت تونس بایستی فوری اجرای این مانورهای مشترک با ارتش سعودی را متوقف کند، ما ملتی آزاده هستیم و ملت‌های آزاده از رژیم‌های جنایتکاری که شهروندان خود را به قتل می‌رسانند، بیزار است.»

«بشیر بن حسن» مبلغ دینی نیز نوشت: «ارتش سعودی که دستش به خون برادران یمنی ما آغشته شده و در جنایت‌های جنگی دست دارد، در تونس چکار می‌کند؟ جنایت‌های ملک سلمان و پسر وی فرا قاره‌ای شده و آنها در کشور ما جایی ندارند.»

«جمال حمزه خاشقچی»، از چهره‌های رسانه‌ای منتقد رژیم سعودی از روز سه‌شنبه دهم مهرماه (دوم اکتبر) که برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه مراجعه کرده ناپدید شده است. سه شب بعد، شنبه‌شب (ششم اکتبر)،‌ خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول ترکیه‌ای مدعی شد وی احتمالا کشته شده است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105956