روسیه: سیاست غرب، لیبی را به پایگاهی برای تروریسم تبدیل کرد

تاریخ ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۹ | عنوان: ليبي


معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، سیاست‌های کوته‌نظرانه غرب، لیبی را به پایگاهی برای تروریسم تبدیل کرده‌ است.


میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه در کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوی تمدن‌ها در مسکو گفت: گروه‌های تروریستی حاضر در قاره آفریقا به شکل خاصی خطرناک هستند و بسیاری از آنها موضعگیری‌های اسلامی رادیکالی دارند، سیاست‌های کوته‌نظرانه غرب، لیبی را به پایگاهی برای تروریسم تبدیل کرده و وضعیت به دلیل بازگشت شبه‌نظامیان از عراق، سوریه و افغانستان به آفریقا بحرانی شده است.

در این راستا فرمانده عملیات الکرامه از نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی در بیانیه رسمی تعهد داد به عملیات علیه تروریسم و پاکسازی تمامی مناطق لیبی که در کنترل داعش و دیگر گروه‌های تروریستی هستند، ادامه می‌دهد.

هیئت حمایتی سازمان ملل در لیبی نیز از شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی خواست طرح ارائه شده از سوی کمیته تدابیر امنیتی برای برقراری امنیت در طرابلس را جهت اجرا تصویب کند.

این هیئت طرح یاد شده را بر خروج گروه‌های شبه‌نظامی از نهادهای حاکمیتی و جایگزینی آنها با نیروهای نظامی تاکید دارد، تایید کرد.

هیئت مذکور در توئیتر از پیشرفت کمیته تدابیر امنیتی تقدیر کرد.

فائز السراج، رئیس شورای ریاستی لیبی با رئیس و اعضای کمیته یاد شده نشستی برای بررسی اقدامات انجام شده برای تامین امنیت طرابلس برگزار کردند.

محمد المسلاتی، دبیرکل گروه دموکرات لیبی نیز خواستار توقف فوری درگیری‌ها در این کشور با هماهنگی چهره‌های برجسته و بزرگان لیبی و نهادهای بین‌المللی منطقه‌ای شد و بر لزوم آغاز مرحله جدیدی برای اتحاد مردم لیبی تاکید کرد.

وزرات کشور دولت وفاق لیبی بار دیگر دوری از زبان اسلحه و ترجیح منافع ملی را خواستار شد.

از سوی دیگر، محمد بوروی، سفیر ترکیه در الجزایر تاکید کرد: آنکارا با همه گروه‌های لیبیایی در شرق و جنوب این کشور جهت دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای بحران لیبی در ارتباط دائم است.

بوروی افزود: دو کشور الجزایر و ترکیه با هدف بازگرداندن امنیت به منطقه ساحل و به شکل خاص لیبی با یکدیگر هماهنگی دارند و آنکارا مساله لیبی را از نزدیک دنبال می‌کند.

سفیر ترکیه در الجزایر در ادامه با تاکید بر اینکه راه‌حل بحران لیبی را باید خود مردم این کشور بیایند، گفت: آنکارا و طرابلس روابط تاریخی مستحکمی با یکدیگر دارند.

وی با تاکید دوباره بر حمایت آنکارا از تلاش‌های سازمان ملل در حل بحران، تاکید کرد: لازم است بر وضعیت آشوب زده لیبی که بیش از هفت سال است بر این کشور حاکم شده، غلبه یافت.

بوروی افزود: ترکیه با رایزنی دائم با همه طرف‌ها چه در شرق و چه جنوب این کشور برای دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای بحران در این کشور، نقش موثری در لیبی داشته است.

همچنین کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد کمک‌های غذایی برای نزدیک به ۱۲ هزار و ۶۰۰ تن از آوارگانی که به خانه‌هایشان در شهر درنه بازگشته‌اند، ارائه شد.

این کمیته در بیانیه خود اعلام کرد، ‌این کمک‌ها نیازهای یک ماه این آوارگان را تامین می‌کند و شامل وسایل منزل از حمله فرش و لوازم آشپزخانه است.

کمیته یاد شده اعلام کرد، این سومین عملیات توزیع کمک‌ها میان آوارگان است که این کمیته و هلال احمر لیبی از ژوئن انجام می‌دهند، در سال جاری میلادی کمک‌های بشردوستانه میان بیش از ۴۹ هزار آواره که به درنه بازگشته بودند، توزیع شدند.

برخی منابع در شهر الزاویه نیز گزارش دادند، یکی از فرماندهان سابق اتاق عملیات "انقلابیون لیبی" به نام فادی السلوقی به دست یکی از شبه‌نظامیان این شهر کشته شد.

شهر الزاویه عصر شنبه پس از کشته شدن السلوقی شاهد درگیری‌های پراکنده بود.

همچنین مرکز فرودگاه‌های دولت موقت لیبی اعلام کرد، نشستی در فرودگاه بین المللی بنینا برای پایان دادن به تعرض‌ها به این فرودگاه برگزار شد و این نشست‌ها برای دو روز ادامه دارند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105947