توافق اولیه سودان و سودان جنوبی برای توسعه همکاری نظامی

تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۵ | عنوان: شمال آفريقا


روسای ستاد مشترک ارتش‌های دو کشور سودان و سودان جنوبی توافقی اولیه برای توسعه همکاری نظامی امضا کردند که بازگشایی گذرگاه‌های مرزی یکی از موارد مهم آن است..


«قبریال جوک ریک» رئیس ستاد مشترک ارتش سودان جنوبی که به خارطوم پایتخت سودان سفر کرده است با «کمال عبدالمعروف الماحی» همتای سودانی خود دیدار و درباره همکاری‌های نظامی دوجانبه گفت‌وگو کرد.

دو طرف در پایان گفت‌وگوهای خود توافق اولیه توسعه همکاری نظامی دوجانبه امضا کردند و عبدالمعروف الماحی پس از امضای این توافق گفت که گفت‌وگوها در شرایط مناسب انجام شد و زمینه را برای تقویت روابط و همکاری نظامی دو کشور و دستیابی به تفاهم مشترک فراهم می‌سازد.

به گفته عبدالمعروف گفت‌وگوی دو طرف درباره اقدامات مشترک و توافق برای ایجاد منطقه حایل، خط مرزی و بازگشایی گذرگاه‌ها و مرزها پیش از پایان سال جاری بود.

وی تصریح کرد که امنیت سودان، امنیت سودان جنوبی است همانگونه که عکس این قضیه نیز صدق می‌کند و بر اساس این دیدگاه است که ایفای نقش‌ها نیز برای تحقق امنیت و ثبات دو کشور تکمیل می‌شود.

طبق گزارش خبرگزاری سودان (سونا)، «قبریال جوک ریک» رئیس ستاد مشترک ارتش سودان جنوبی نیز بر پایبندی کامل به توافق صورت گرفته تأکید کرد و گفت که این توافق، روابط دوجانبه در زمینه‌های سیاسی و نظامی را تقویت می‌کند و گفت‌وگوهای صورت گرفته نیز باب جدیدی را در زمینه‌های مختلف همکاری نظامی و راهکارهای تقویت و توسعه این همکاری باز کرد.

ریک پس از امضای این توافقنامه به سفر پنج روزه خود به خارطوم پایان داد.

سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ پس از همه‌پرسی مردمی از سودان جدا شد و پس از استقلال سودان جنوبی، مناطق مورد اختلاف به بهانه‌ای برای درگیری و تنش‌آفرینی بین دو کشور تبدیل شد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105923