سودان اسناد مالکیت خود بر «حلایب» را در اختیار دارد

تاریخ ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴ | عنوان: شمال آفريقا


رئیس‌جمهور سودان بار دیگر در ارتباط با مناقشه مرزی با مصر، تأکید کرد که منطقه «حلایب» متعلق به این کشور است و سودان اسناد تاریخی آن را در اختیار دارد.


«عمر البشیر» دیشب در دیدار با هیأتی از رهبران قبایل البشاریین ساکن منطقه «حلایب» گفت که سودان اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهد حلایب از لحاظ تاریخی متعلق به سودان است.

البشیر افزود که قضیه حلایب همچنان موضوع اصلی ما در دیدار با رهبران سیاسی مصر بوده و خواهد بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، البشیر همچنین تصریح کرد که «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر نیز به تقویت روابط دو کشور در تمامی زمینه‌ها تمایل دارد و مصر و سودان توان دستیابی به تفاهم بر سر مسائل مرزی، تجارت و تماس بین دو ملت را دارند.

 

مثلث مرزی حلایب ، شلاتین و ابورمادی از زمان استقلال سودان در سال ۱۹۵۶ همچنان منطقه‌ای مورد مناقشه بین مصر و سودان است و خارطوم، مصر را به اشغال این منطقه متهم کرده و تا کنون چندین بار نیز به سازمان ملل شکایت کرده است.

تابستان گذشته نیز البشیر در سفری به مصر با السیسی دیدار و درباره این موضوع گفت‌وگو کرد و پس از آن «الدردیری محمد احمد» وزیر خارجه سودان اعلام کرد که توافق بین خارطوم و قاهره حاصل شد مبنی بر اینکه نزاع مرزی بر سر مثلث حلایب به تنش در روابط بین دو کشور منجر نشود.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105887