استعفای یک وزیر جدید سودان و تهدید معارضان به براندازی دولت

تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۰ | عنوان: سودان


وزیر دارایی جدید سودان تنها پس از گذشت چند ساعت از اعلام تشکیل دولت، از سمت خود استعفا کرد.


دولت جدید سودان به نخست‌وزیری «معتز موسی» در حالی روز جمعه سوگند قانونی یاد کرد که پس از گذشت تنها چند ساعت «عبدالله حمدوک» وزیر دارایی جدید از سمت خود استعفا کرد.

«عمر حسن البشیر» رئیس‌جمهور سودان با هدف کاهش بحران مالی این کشور، دولت وفاق ملی را که هنوز یک سال از تشکیل آن نگذشته بود، منحل کرد تا دولت جدیدی با وزرای کمتر تشکیل شود.

دولت جدید به نخست‌وزیری معتز موسی با ۲۱ وزیر و ۲۷ وزیر مشاور روز جمعه‌ سوگند قانونی یاد کرد.

نخست‌وزیر جدید در نخستین سخنان خود گفت که حل بحران اقتصادی کنونی در رأس اولویت دولت وی است.

به نوشته روزنامه «الحیاة»، «عبدالله حمدوک» دبیر اجرایی کمیته اقتصادی آفریقا وابسته به سازمان ملل ، به عنوان وزیر دارایی تعیین شد اما چند ساعت بعد از پذیرش این سمت عذرخواهی کرد.

در همین ارتباط ائتلاف معارض «قوی الاجماع الوطنی» تعدیل وزرا را محکوم کرد و آن را «پوششی» برای امکان استمرار نظام سودان برشمرد.

این ائتلاف با اشاره به اینکه تبادل مناصب بین عناصر نظام با هدف تضمین سیطره بر قوه مجریه، بیانگر ناتوانی نظام برای پیدا کردن راهکار جدی بحران‌های کشور است، بر مبارزه تا براندازی نظام استبدادی و فاسد و تشکیل دولت دموکراتیک تأکید کرد.

از اوایل سال جاری میلادی، سودان با مشکلات اقتصادی و بحران‌هایی همچون بحران سوخت، گاز خانگی و افزایش قیمت کالاهای اساسی مصرفی همچون نان مواجه است در حالیکه ارزش پول ملی این کشور نیز به شدت کاهش یافته است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105830