تنش در روابط مراکش و هلند بالا گرفت

تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۰ | عنوان: مراكش


ارائه گزارش وزیر خارجه هلند به پارلمان این کشور در خصوص شرایط معترضان بازداشت شده در مراکش، موجب عصبانیت شدید مقامات مراکش شده است.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی ارائه گزارش وزیر خارجه هلند به پارلمان این کشور در خصوص بازداشت‌شدگان جنبش «حراک الریف»، دولت مراکش نشست مهم با طرف هلندی را لغو کرد.

این نشست قرار بود در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، بین مقامات دیپلماتیک مراکش و همتایان هلندی آنها برگزار شود.

به نوشته روزنامه «رأی‌الیوم»، مراکش به گزارش «استیو بلاک» وزیر خارجه هلند درباره بازداشت‌شدگان «حراک الریف» اعتراض کرده و سفیر این کشور در رباط را احضار کرد.

یک مسئول وزارت خارجه مراکش دو روز پیش گفت که این وزارتخانه مراتب اعتراض خود در خصوص دخالت در امور داخلی مراکش را به «دیزری بونیس» سفیر هلند ابلاغ کرد.

وزیر خارجه هلند در گزارش خود شرایط بازداشت‌شدگان در زندان را «بد» توصیف کرد و افزود که بیش از ۸۰۰ نفر در ارتباط با اعتراضات اخیر بازداشت شده و بیش از ۴۰۰ نفر از آنها محکوم شده‌اند و علاوه بر آن اخیرا برای ۵۳ نفر از فعالان حکم حبس بین یک تا ۲۰ سال صادر شده است.

دادگاه مراکش اخیرا و پس از گذشت یک سال و نیم از آغاز اعتراضات در منطقه «الریف» واقع در شمال مراکش، «ناصر الزفزافی» رهبر این اعتراضات که به جنبش «الریف» معروف شده است، به 20 سال زندان محکوم کرد.

جنبش «الریف» پس از سلسه حوادثی که در شهر «الحسیمه» در 26 اکتبر 2016 به وقوع پیوست و منجر به کشته شدن یک فرد ماهی‌فروش شد، شکل گرفت و در چندین شهر نیز تظاهرات گسترده‌ای بر پا شد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105810