شبه‌نظامیان بوکوحرام شهری در شمال شرق نیجریه را تصرف کردند

تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۳ | عنوان: نيجريه


مقام‌های محلی و امنیتی اعلام کردند، تروریست‌های بوکوحرام با اشغال یک پایگاه نظامی در شمال شرق نیجریه توانستند کنترل شهری در همین منطقه را به دست بگیرند.


ده‌ها شبه‌نظامی وابسته به گروه بوکوحرام به پایگاهی نظامی در شهر گودومبالی، در منطقه گوزامالا در ایالت بورنو حمله‌ور شدند. به گفته یک نیروی محلی وابسته به دولت، در این حمله دست‌کم هشت غیرنظامی کشته شدند.

این حمله تازه‌ترین یورش علیه نظامیان در هفته‌های اخیر و در شرایطی است که دولت غیرنظامیان فراری را به بازگشت از مایدوگوری، مرکز ایالت بورنو به گوزامالا ترغیب می‌کند. مقام‌هایی که تاکید دارند این شبه‌نظامیان افراطی عمیقا تا سر حد شکست تضعیف شده‌اند، می‌گویند این منطقه برای بازگشت غیرنظامی امن است؛ آن هم با وجود حملات مداوم.

اما آژانس‌های امدادرسان می‌گویند، مردمی که در کمپ‌های موقت اسکان دارند برای بازگشت به مناطقی ترغیب می‌شوند که فاقد هرگونه خدمات اولیه است و همین رویه شرایط امنیتی را وخیم‌تر می‌کند. محمدو بوهاری، رئیس‌جمهوری نیجریه سال ۲۰۱۵ با وعده شکست بوکوحرام روی کار آمد و برای انتخابات فوریه آتی هم قصد دارد برای دومین بار شرکت کند.

یک مقام منطقه دولت محلی گوزامالا می‌گوید: این خبر صحت دارد که بوکوحرام صبح امروز گودومبالی را به کنترل خود درآورد و نظامیان را از پادگان این شهر بیرون انداخت. آنها کنترل کامل این شهر و آن منطقه نظامی را به دست گرفتند.  

با این حال یکی از شبه‌نظامیان دولتی می‌گوید، اکثر غیرنظامیان زنده هستند چون این حمله علیه آن پایگاه نظامی بوده است. به گفته او، تاکنون هشت غیرنظامی کشته شدند اما شاهدان عینی تاکید دارند غیرنظامیان بسیاری در نتیجه این حملات کشته شده‌اند.

این جناح تحت حمایت داعش به رهبری ابو مصعب البرناوی متعهد است تا تنها اهداف نظامی یا دولتی را هدف قرار دهد و این خلاف کاری است که حامیان ابوبکر شیکاو، رهبر دیرینه آن انجام می‌دهند. جناح شیکاو عامل حملات انتحاری و بمبگذاری متعدد علیه غیرنظامیان بوده است و در گروگانگیری ید طولایی دارد.

ارتش نیجریه هنوز درباره تحولات اخیر اظهارنظری نکرده است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105788