توافق جیبوتی و اریتره برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک

تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۶ | عنوان: شرق آفريقا


جیبوتی و اریتره پس از گذشت ۱۱ سال قطع ارتباط و درگیری‌های نظامی محدود، درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک به توافق رسیدند.


جیبوتی و اریتره روز پنج‌شنبه (دیروز) پس از یک نشست منطقه‌ای درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک بعد از گذشت ۱۱ سال نزاع مرزی و درگیری‌های نظامی محدود، توافق کردند.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، «ورقنیه جیبیهو» وزیر خارجه اتیوپی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «پس از یک دور طولانی دوری اریتره و جیبوتی، دو کشور درباره احیای روابط دوجانبه به توافق رسیدند.»

روز پنج‌شنبه (دیروز) رسانه‌ها همچنین از بازگشایی سفارت اتپوپی در «اسمره» پایتخت اریتره خبر دادند.

این اقدام پس از آن انجام شد که بیست و پنجم تیرماه سال جاری (1397) سفارت اریتره در آدیس‌آبابا پایتخت اتیوپی پس از گذشت ۲۰ سال قطع رابطه بین دو کشور، بازگشایی شد.

منازعه بین اریتره و اتیوپی طولانی‌ترین منازعه در قاره آفریقاست و در سال ۱۹۵۲ قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص الحاق اریتره به اتیوپی صادر شد و پس از ۱۰ سال اتیوپی به اریتره ملحق و به یکی از مناطق آن تبدیل شد.

در سال ۱۹۶۷ جنبش شورشی در اریتره شکل گرفت و درگیری‌های مسلحانه فراگیر برای استقلال اتیوپی آغاز شد و در سال ۱۹۹۱ جبهه آزادی‌بخش ملت اریتره بر اسمره پایتخت این کشور سیطره یافت و دو سال پس از آن مردم اریتره با اکثریت آراء با جدایی از اتیوپی موافقت کردند و این کشور به عضویت سازمان ملل درآمد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105777