رئیس‌جمهور منتخب مالی به برقراری صلح در کشورش متعهد شد

تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۲ | عنوان: مالي


رئیس‌جمهوری مالی که مجددا در این سمت انتخاب شده است، ساعاتی پس از مجروحیت یک صلحبان سازمان ملل در حمله شبه‌نظامیان در جریان مراسم سوگند ریاست جمهوری به برقراری صلح در منطقه ناآرام شمال این کشور متعهد شد.


ابراهیم بوباکار کیتا، رئیس‌جمهوری ۷۳ ساله مالی در مراسم آغاز به کار در باماکو تاکید کرد: غیر قابل تحمل است که برخی به ارزش‌های آزادی و تحمل ما بی‌حرمتی می‌کنند. هیچ چیز نمی‌تواند اراده مردم برای اتحاد علیه تروریسم را مختل کند. بازگرداندن صلح و امنیت اولویت قاطع ماست.

 مقام‌های مالی اعلام کردند یک صلحبان سازمان ملل متحد در حمله شهر مناکا در شمال این کشور زخمی شده است اما ملیت او را افشا نکردند.

کیتا در انتخابات ریاست جمهوری ۶۷ درصد رای گرفت و سومایلا سیسه، رقیب او که وزیر دارایی سابق بود، تنها ۳۳ درصد رای در دور دوم انتخابات که ۱۲ اوت برگزار شد، کسب کرد. انتخاب او به رغم انتقادات گسترده از نحوه مقابله با خشونت افراطگرایان و تنش‌های قومی انجام شد.

چالش اصلی کیتا تقویت توافق صلح ۲۰۱۵ میان دولت و گروه‌های متحد دولت با شورشیان سابق طوارق خواهد بود که این دولت به چشم سنگ‌بنای صلح به آن می‌نگرد.

اجرای این توافق صلح با شکست‌ها و ناکامی‌های بسیاری مواجه شده است. هدف آن توقف خشونت‌ها و جلوگیری از اشاعه آن در سراسر مالی و کشورهای همسایه شامل بورکینو فاسو و نیجر بوده است.

کمپین سیسه سه‌شنبه با برگزاری راهپیمایی هزاران نفری در باماکو، پایتخت مالی تاکید کرد که ریاست جمهوری کیتا را به رسمیت نمی‌شناسد.

سیسه در پایان این مراسم گفت: من هرگز به این هزاران نفری که امروز به اینجا آمده‌اند، خیانت نخواهم کرد. تقلب در انتخابات هرگز به روی کار آمدن یک رئیس‌جمهوری منتخب دموکراتیک منجر نمی‌شود. ما انتخاب فردی که امروز سوگند یاد کرده است، به رسمیت نمی‌شناسیم.  

حامیان او موارد اتهامی را به دادگاه‌های مالی از جمله دادگاه عالی کشانده‌اند تا نتایج این انتخابات را به استناد به "نقض قوانین" باطل اعلام کنند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105768