افزایش شمار کاندیداهای ریاست جمهوری الجزایر در میان اطمینان بوتفلیقه از پیروزی

تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۲ | عنوان: الجزاير


تعداد کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹ الجزایر در حالی افزایش یافت که برخی شاخص‌های موجود از جمله فراخوان‌های پی‌درپی از عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور فعلی الجزایر حاکی از قطعی دانستن پیروزی او پیش از انتخابات است. چهره‌هایی که برای این انتخابات کاندید شده‌ و در کنار کاندیدای اصلی شرکت دارند، "خرگوش‌های مسابقه انتخابات" خوانده می‌شوند.


الطاهر میسوم، نماینده جنجالی سابق پارلمان الجزایر پس از آنکه در انتخابات پارلمای مه ۲۰۱۷ در بازگشت به پارلمان ناکام ماند، از قصد خود برای شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری در این کشور خبر داد.

میسوم این شکست را به منزله انتقامی از او به دلیل دخالت‌های تند و انتقادات همیشگی‌اش از دولت دانست که اخیرا به شکل ویدئوهایی تمسخرآمیز در پایگاه‌های اجتماعی درآمده بودند.

تا این لحظه چند چهره سیاسی الجزایر از جمله "فتحی غراس"، رئیس جنبش سوسیال دموکرات، "فیلالی غوینی"، رئیس جنبش اصلاحات ملی و "ناصر بوضیاف"، پسر محمد بوضیاف، رئیس جمهور سابق الجزایر مشارکت خود در دور رقابت‌های انتخاباتی این کشور را اعلام کردند.

این در حالی است که بیشتر چهره‌های سیاسی برجسته الجزایر هنوز موضعگیری خود را نسبت به انتخابات اعلام نکرده‌اند، به ویژه که دایره حامیان پنجمین دور ریاست بوتفلیقه رو به گسترش است و بیشتر آنها تصمیم گرفته‌اند فعلا دست نگه دارند که از مهمترین آنها می‌توان به علی بن فلیس، رئیس حزب پیشروان آزادی است که در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۴ برای انتخابات کاندید شده بود و نیز چهره‌های دیگری چون مولود حمروش و احمد بن بیتور، نخست وزیران سابق الجزایر و مصطفی بوشاشی، چهره حقوقی الجزایر اشاره کرد.

انتظار می‌رود پیشنهاد دهندگان طرح کاندیدای توافقی مخالفان الجزایر و در راس آنها جیلالی سفیان، رئیس حزب اپوزیسیون "نسل جدید" به زودی هویت کاندیدی که در مورد آن به توافق رسیدند را اعلام کنند.

یک منبع به روزنامه رای الیوم گفت، این پیشنهاد به مصطفی بوشاشی، رئیس سابق انجمن حقوق بشر الجزایر ارائه شد اما او ترجیح داد در اتخاذ موضعگیری در شرایط موجود تامل کند.

پیشتر سفیان در گفتگویی با رای الیوم گفته بود، کارها هنوز خاتمه نیافته‌اند، پیشنهاد دهندگان این طرح ترجیح دادند تا روشن شدن اوضاع در مورد پنجمین دور ریاست جمهوری بوتفلیقه صبر کنند.

از طرف دیگر با وجود اینکه رهبر جنبش انجمن صلح الجزایر، بزرگترین حزب اسلامی این کشور، فاش کرد که آنها در انتخابات شرکت خواهند کرد اما موضعگیری اخوان الجزایر همچنان مبهم است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105663