عمر البشیر: نامزدی‌ام در انتخابات ۲۰۲۰ به خاطر امنیت سودان است

تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶ | عنوان: سودان


رئیس‌جمهور سودان تأکید کرد که نامزدی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری مسئولیتی برای تحقق امنیت و ثبات در کشور است.


عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان در جلسه اختتامیه نشست‌ شورای حزب حاکم کنگره ملی گفت: پیشنهاد شورای حزب برای نامزدی‌ام در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ امانت و مسئولیت بزرگی بر دوش من برای تحقق امنیت و ثبات کشور است.

بحث و جدل گسترده‌ای در سودان درباره شایستگی البشیر برای نامزدی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد چراکه این مسئله نقض قانون اساسی محسوب می‌شود. براساس قانون اساسی نامزدی برای ریاست‌جمهوری بیش از دو دوره ممنوع است.

عمر البشیر از مسئولان دولتی خواست بازار و قیمت کالاها را کنترل کرده و با گرانی مقابله کنند.

وی گفت: دیدگاه واضحی برای حل بحران اقتصادی کنونی داریم.

البشیر گفت: دارفور به لطف تلاش‌های صورت گرفته برای جمع‌آوری سلاح و همکاری شهروندان امن است. اما مقادیری سلاح هنوز جمع‌آوری نشده و ما از دارندگان این سلاح‌ها می‌خواهیم قبل از اتخاذ اقدامات قانونی فورا آن را تحویل دهند.

البشیر اسراری را برای اولین بار درباره کوتای نظامی در سودان در سی‌ام ژوئن ۱۹۸۹ فاش کرد و گفت: زمانی که تصمیم گرفتیم قدرت را در دست بگیریم ما در مرکز قدرت بودیم و ۳۰ درصد از نیروهایمان در داخل نیروهای مسلح را به کار گرفتیم و بقیه را در حالت ذخیره نگه داشتیم تا در صورت فاش شدن کودتا از آن‌ها استفاده کنیم. من بر اجرای کودتا در ساعت مشخص شده پافشاری کردم چراکه اطلاعاتی در اختیار داشتیم که نشان می‌داد بعثی‌ها تحرکاتی برای در اختیار گرفتن قدرت در تاریخ دوم ژوئیه انجام داده‌اند.

وی گفت: میزان موفقیت کودتا تنها ۱۰ درصد بود و یا ما باید فورا اقدام می‌کردیم یا حزب بعثی که قدرت را به دست می‌گرفت باید اقدام می‌کرد. ما موفق شدیم به این دلیل که گفتیم "کارمان به خاطر خداست".

از سوی دیگر کشورهای غربی از گروه‌های مخالف سودانی خواستند متحد شوند و با حزب کنگره ملی به رهبری عمر البشیر در انتخابات ۲۰۲۰ رقابت کنند.

به گفته منابع، مسئولان اتحادیه اروپا و دیپلمات‌هایی در سفارت‌های کشورهای غربی در خارطوم نشست‌هایی را با مخالفان برگزار کرده و درباره مواضعشان درخصوص انتخابات صحبت کردند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105644