حبس ابد برای رهبر اخوان‌المسلمین در پرونده‌ای دیگر

تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۴ | عنوان: مصر


دادگاه جنایی قاهره امروز حکم حبس ابد «محمد بدیع» رهبر گروه اخوان‌المسلمین و تعدادی دیگر از اعضای برجسته این گروه را صادر کرد.


دادگاه جنایی قاهره یکشنبه به ریاست قاضی «حسین قندیل» برای رسیدگی به پرونده «حوادث خیابات البحر الأعظم» تشکیل شد و طی آن قاضی حکم حبس ابد برای «محمد بدیع» رهبر اخوان‌المسلمین را صادر کرد.

دادگاه همچنین تعدادی از اعضای برجسته این گروه اعم از «محمد البلتاجی»، «عصام العریان»، «صفوت حجازی» و «حسین عنتر» را به حبس ابد، «باسم عوده» را به ۱۵ سال حبس و سه متهم دیگر را به ۱۰ سال حبس محکوم کرد.

حوادث این قضیه به روزهای پس از عزل «محمد مرسی» رئیس‌جمهور منتسب به اخوان‌المسلمین و به روز ۱۵ جولای ۲۰۱۳ در خیابان البحر الأعظم برمی‌گردد که دادستانی مصر متهمان این پرونده را به اغتشاش، در اختیار داشتن سلاح گرم و سرد و حمله به غیرنظامیان و کشته و زخمی کردن تعدادی از شهروندان، متهم کرده است.

تا کنون جلسات زیادی جهت صدور حکم برای متهمان این پرونده برگزار شده است و در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۴ دادگاه جنایی الجیزه حکم حبس ابد بدیع و تعدادی دیگر از متهمان این پرونده را صادر کرد اما دادگاه فرجام‌خواهی در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۱۵ این حکم را ملغی و رأی به محاکمه مجدد داده بود.

سال قبل نیز دادگاه فرجام‌خواهی مصر حکم حبس ابد محمد بدیع در خصوص حوادث الاسماعیلیه و قتل سه شهروند را تأیید کرد.

تا کنون احکام دیگری علیه محمد بدیع از جمله در حوادث سوئز، الاستقامه، قلیوب، یورش به زندان‌ها و اهانت به دستگاه قضایی صادره شده که بیشتر این احکام حبس ابد بوده و در مجموع گفته می‌شود بیش از یک قرن حبس برای بدیع صادر شده است.

همچنین دو حکم اعدام نیز علیه بدیع در پرونده‌های «عملیات رابعه‌العدویه» و حوادث «العدوه» صادر شد که پس از آن دادگاه فرجام‌خواهی رأی به لغو این احکام و محاکمه مجدد وی داد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105638