عصبانیت جیبوتی از دعوت سومالی برای رفع تحریم تسلیحاتی اریتره

تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۵ | عنوان: شرق آفريقا


دعوت «محمد عبدالله فرماجو» رئیس‌جمهور سومالی برای رفع تحریم تسلیحاتی اریتره موجب عصبانیت شدید جیبوتی شد.


سفارت جیبوتی در موگادیشو پایتخت سومالی با انتشار بیانیه‌ای از نارضایتی جیبوتی از دعوت رئیس‌جمهور سومالی برای رفع تحریم تسلیحاتی اریتره خبر داد.

در این بیانیه آمده است که دولت و ملت جیبوتی از درخواست رئیس‌جمهور سومالی از سازمان ملل در خصوص رفع تحریم تسلیحاتی اریتره در جریان سفر وی به «أسمره» احساس ناامیدی می‌کنند.

سفارت جیبوتی همچنین اشاره کرد که اریتره از سال ۲۰۰۹ به منبع نگرانی امنیتی برای همسایگان خود به خصوص جیبوتی تبدیل شده است و علاوه بر آن از گروه‌های تروریستی (الشباب) نیز حمایت می‌کند.

به نوشته روزنامه «القدس‌العربی»، جیبونی حقانیت سومالی برای برقراری روابط دیپلماتیک با همسایگان خود را به رسمیت شناخته اما تأکید کرده که «حمایت سومالی از اریتره که اراضی جیبوتی را تحت سیطره خود دارد و شهروندان جیبوتی را بازداشت کرده است، قابل قبول نیست.»

در بیانیه سفارت جیبوتی آمده است که «بهتر بود رئیس‌جمهور سومالی در جریان سفر خود به أسمره به منازع مرزی بین جیبوتی و اریتره می‌پرداخت به خصوص اینکه جیبوتی به دنبال صلح با همسایگان خود است.»

بیانیه مذکور همچنین اشاره کرد که حمایت سومالی از اریتره در حالیکه سربازان ما در تلاش برای احیای ثبات در سومالی قربانی می‌شوند، منطقی نیست.

رئیس‌جمهور سومالی هفته پیش پس از ۱۵ سال قطع رابطه با اریتره به این کشور سفر کرده و دو طرف توافق آشتی امضا کرده و به اختلافات چندین ساله خود پایان دادند.

ریشه نزاع مرزی بین اریتره و جیبوتی به ما قبل استقلال دو کشور بازمی‌گردد؛ اریتره ۲۵ آوریل ۱۹۹۳ پس از یک همه‌پرسی مردمی به استقلال دست یافت و جیبوتی نیز روز ۲۷ ژوئن ۱۹۷۷ استقلال خود از فرانسه را اعلام کرد.

منطقه مورد منازعه دو کشور در تنگه باب المندب واقع شده که همان منطقه کوهستانی دمیره و جزیره دمیره است و توافقنامه سال ۱۹۰۰ در خصوص مرز دو کشور در منطقه شاخ آفریقا تأکید دارد که جزیره دمیره و حومه آن بدون حاکمیت و خلع سلاح شده باشد.   

در سال ۲۰۰۸ نیز با میانجی‌گری قطر توافقنامه صلح بین دو کشور امضا شده اما نزاع بین آنها در ژوئن ۲۰۱۷ بار دیگر ازسر گرفته شد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105575