پشت پرده استقبال گرم امارات از رهبران اتیوپی و اریتره

تاریخ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱ | عنوان: شرق آفريقا


ولی‌عهد ابوظبی در یکی از کاخ‌های امارات به گرمی از نخست‌وزیر اتیوپی و رئیس‌جمهور اریتره استقبال و رئیس امارات نیز نشان «زاید» عالی‌ترین نشان این کشور را به آنها اعطا کرد.


امارات آنگونه که مقامات این کشور می‌گویند به مناسبت آشتی بین اریتره و اتیوپی پس از گذشت ۲۰ سال اختلافات دو کشور، جشنی را با حضور «أبی آحمد» نخست‌وزیر اتیوپی و «‌إسیاس أفورقی» رئیس‌جمهور اریتره برگزار کرد.

برگزاری این جشن و استقبال گرم مقامات امارات از رهبران اتیوپی و اریتره در حالی بود که «میس ألم» سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی ۱۲ جولای تأکید کرد که توافقنامه آشتی امضا شده بین اتیوپی و اریتره بدون میانجی‌گری طرف سوم صورت گرفته است.

این توافق آشتی که یک توافق تاریخی است و به قطع روابط دو کشور پس از گذشت ۲۰ سال پایان داد، شامل پنج بند است که عبارتند از: احیای روابط دیپلماتیک دو کشور و بازگشایی سفارتخانه‌ها، ازسرگیری تماس‌های دو کشور، بازگشایی حریم هوایی اریتره و اتیوپی و استفاده اتیوپی از بنادر اریتره و نیز توقف تمامی اشکال تحرکات خصمانه بین دو کشور.

اریتره با دو بندر «عصب» و «مصوع» به عنوان بخش ساحلی اتیوپی محسوب می‌شد که در سال ۱۹۹۳ پس از بیرون راندن نیروهای اتیوپی از خاک خود، اعلام استقلال کرد. این کشور با وجود داشتن بیش از ۱۰۰ میلیون جمعیت، از آنجایی که گذرگاه دریایی نداشت مجبور شد از بندر جیبوتی استفاده نماید.

تقلای امارات برای نفوذ اقتصادی در قاره آفریقا

طبق گزارش شبکه «الجزیره»، امارات از چند سال پیش برای تقویت نفوذ اقتصادی خود در قاره آفریقا به خصوص دریای سرخ تلاش می‌کند و در سال‌های اخیر نیز اریتره روابط خود با امارات را تقویت کرد بویژه که امارات یک پایگاه نظامی در بندر عصب احداث کرد.

چند ماه پیش از آنکه «أبی احمد» به عنوان نخست‌وزیر اتیوپی تعیین شود، ابوظبی پل ارتباطی جدیدی با اتیوپی که بی‌طرفی خود را در بحران قطر حفظ کرده بود، ایجاد کرد.

۱۵ ژوئن گذشته «محمد بن زاید» ولی‌عهد امارت ابوظبی برای نخستین بار به اتیوپی سفر کرد و در دیدار با مقامات این کشور متعهد شد که سه میلیارد دلار به عنوان سرمایه‌گذاری در اتیوپی تزریق خواهد کرد که یک میلیارد دلار آن به عنوان سپرده‌گذاری در بانک ملی جهت حمایت از ارز اتیوپی خواهد بود.

برخی تحلیلگران معتقدند که امارات با برگزاری جشن آشتی اتیوپی و اریتره به دنبال گسترش نفوذ خود در منطقه شاخ آفریقاست که اخیرا نیز در کانون توجه بین‌المللی و منطقه‌ای قرار گرفته و دلیل آن هم دریانوردی مهم این منطقه از دریای سرخ و خلیج عدن گرفته تا تنگه باب‌المندب و اقیانوس هند است.

الجزیره به نقل از سایت انگلیسی «مدرن دیپلماسی» نوشت که امارات و تا حدی عربستان در حال حمایت مالی از اریتره و اتیوپی با هدف مرتبط کردن امنیت خلیج‌ فارس به امنیت منطقه شاخ آفریقا هستند.

طبق این گزارش، آفریقا از اهمیت زیادی برای عربستان و امارات برخوردار است و این دو کشور منافع استراتژیک خود را در آُفریقا دنبال کرده و با حمایت خود از این دو کشور در زمان بروز منازعات منطقه‌ای، از آنها به نفع خود بهره برده‌اند و به عنوان مثال از آنها خواسته‌اند تا روابط خود با ایران یا قطر را قطع کرده و یا در تجاوز نظامی علیه یمن مشارکت کنند.

ابوظبی و ریاض بر این باور هستند که بایستی نقش خود را در آفریقا تقویت کنند حتی اگر به ظاهر این کار آنها برای برقراری صلح و آشتی بین متحدان سیاسی و اقتصادی در این قاره باشد.

 امارات در سال ۲۰۱۵ احداث یک پایگاه دریایی را در بندر «عصب» واقع در جنوب اریتره در مجاورت جیبوتی و ورودی تنگه باب‌المندب آغاز کرد.

وبگاه «میدل ایست آی» نیز به «جنیفر ریگان» و «اماندا پل» از پژوهشگران امور اتیوپی و اریتره نوشت که امارات به دنبال بهره‌برداری فراوان از همکاری با اریتره و اتیوپی در خصوص استفاده از بندر عصب است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که امارات این بندر را برای استفاده نظامی در جنگ علیه یمن، توسعه داده است و این بندر از امکانات تجاری زیادی برخوردار است و لذا ابوظبی نیز در وضعیت خوبی برای بهره‌برداری از آن به محض آغاز استفاده از این بندر توسط آدیس‌آبابا، قرار دارد.

به نظر می‌رسد بندر عصب منافع سه طرف را محقق می‌کند؛ امارات با توسعه این بندر حضور خود در شاخ آفریقا را تقویت می‌کند و گذشته از آن پایگاه دریایی امارات در اریتره برای این کشور از وضعیت نابسامان اقتصادی رنج می‌برد، سودمند خواهد بود و برای اتیوپی که از سواحل دریایی محروم است، به منزله راه تنفسی خواهد بود. 





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105514