تأکید «حفتر» بر پایبندی به راه‌حل سیاسی برای حل بحران لیبی

تاریخ ۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷ | عنوان: ليبي


وزیر خارجه تونس که به لیبی سفر کرده است با ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش این کشور دیدار کرد.


وزارت خارجه تونس در بیانیه‌ای درباره سفر «خمیس الجهیناوی» وزیر خارجه این کشور در لیبی با ژنرال «خلیفه حفتر» (فرمانده ارتش لیبی) دیدار کرد.

حفتر در این دیدار بر پایبندی خود به راه‌حل سیاسی و اجرای توافقات پاریس تأکید و از تلاش‌های تونس و «الباجی قائد السبسی» رئیس‌جمهور آن برای پیدا کردن راهکار سیاسی حل بحران لیبی به دور از دخالت‌های خارجی قدردانی کرد.

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر خارجه تونس نیز علاقمندی کشورش را برای بازگشت ثبات و امنیت به لیبی و آمادگی برای ارائه تجربیات به مقامات لیبی جهت تسریع روند برگزاری انتخابات آینده، اظهار کرد.

در این دیدار مسئله ناپدید شدن روزنامه‌نگاران تونسی در لیبی بررسی شد و وزیر خارجه تونس از حفتر برای تعیین سرنوشت آنها درخواست کمک کرد.

استقبال شورای امنیت از آغاز مجدد صادرات نفت لیبی

شورای امنیت سازمان ملل با استقبال از اعلامیه موسسه نفت لیبی درباره ازسرگیری فعالیت‌های خود به دنبال بازپس‌گیری میادین نفتی این کشور، بر حمایت از روند سیاسی برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاستی تحت نظارت سازمان ملل در لیبی تأکید کرد.

شورای امنیت در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعضای این شورا حملات گروه تحت فرماندهی «ابراهیم الجضران» به زیرساخت‌های نفتی لیبی را محکوم کرده بودند.

در این بیانیه اشاره شده که جامعه جهانی از موسسه ملی نفت انتظار دارد فعالیت‌های خود را بدون هیچ مانعی ازسر گیرد.

اعضای شورای امنیت همچنین درباره اوضاع نابسامان انسانی در شهر درنه ابراز نگرانی کرده و همه طرف‌ها را به احترام به حقوق بشر فراخواند.

اعضای شورای امنیت همچنین حمایت از روند سیاسی لیبی تحت نظارت سازمان ملل و دولت لیبی از جمله آمادگی برای برگزاری انتخابات فراگیر را مورد تأکید قرار قرار دادند.

اخیرا ارتش لیبی پس از سیطره بر منطقه هلال نفتی اعلام کرده بود که تأسیسات نفتی را به موسسه ملی نفت در شهر بنغازی تحویل خواهند داد اما موسسه ملی نفت در طرابلس ضمن مخالفت با این امر اعلام کرد که فرماندهی کل ارتش در شرق لیبی هیچ گونه حق قانونی برای سیطره بر بنادر نفتی را ندارد که در پی این اختلافات صادرات نفتی لیبی متوقف شده بود.

«غسان سلامه» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در لیبی نیز روز دوشنبه(دیروز) گفت که برخی گروه‌های مسلح سعی در سیطره بر بنادر نفتی را دارند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105475